• På Tiden

    Katt luktar illa i munnen!!

    Jag har en birmakatt som är fyra år och har alltid luktat jätteilla ur munnen! Hon har ingen tandsten så jag förstår inte vad det beror på. Hon har ätit all möjligt olika foder..

    Någon som vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Katt luktar illa i munnen!!
  • Skruttis82

    kanske en inflammation i tandköttet? eller en reaktion på att hon har bytt foder?

  • Cerdrica

    Det är säkert tandsten, brukar vara orsaken. Man får ta bort det hos veterinär, medan katten är sövd. Tar man inte bort det kan katten få ont i munnen.
    Tandsten behöver inte betyda att katten fått fel foder eller så, vi har två katter, syskon, som äter samma saker och den ena får tandsten men inte den andra.

  • mosterfialotta

    på våran katt märkte vi att det luktade så j***a illa i munnen, mer än vanligt! vi gicj faktiskt till ´veterinären och det visade sig att ett granbarr hade fastnat i svaljet och typ upp i näsan! väldigt äckligt, det hade setat där ett tag och gojsat till sig..inge tervligt, för det va det som luktade!
    kan vara nåt sånt kankse? annars tycker jag att katten luktar illa jämt i munnen!

  • lindalag

    Det var väl inget, min luktar rumpa hela tiden...! Vet inte vad jag ska göra åt det... Tydligen kan vissa katter göra det, har med körtlarna i rumpan att göra. Förvånad Det är inte så jättekul att kela med honom...
    Nä, allvarligt, hoppas att du kommer på vad det är och hittar en lösning! Kanske någon halsinfektion?

  • På Tiden

    Men hon har ingen tandsten eller infektion! Jag blir tokig!
    Tack för era tips!!!

  • Elinore

    det kan ha något med njurarna att göra... har du kollat upp det hos vetrinären??

  • På Tiden

    Ja och ja.. Hon luktade så här redan innan besiktningen för fyra år sedan. Sen har jag tagit upp det ett par ggr då vi vaccinerat,men de säger att det kan vara så mycket men inget farligt..

    Hon mår bra, men luktar bajs i munnen *ler*

  • Skruttis82

    enligt mig ska inte en katt lukta illa i munnen. jag skulle tagit den till veterinären och be om en ordenlig genomgång. min mammas katt luktade illa i munnen (omplaceringskatt). han hade dels infektion (inflammation?) i tandköttet, plus matrester som satt fast...

  • clinan

    vår siames har luktat väldigt illa i munnen länge. När hon var hos veterinären för bortoperation av två tumörer så tog han även bort en tand vars rot var alldels upprutten. Och nu luktar hon inte alls illa i munnen. Och det hade vi inte sett att den tanden varit dålig.

  • Skärgårdsfru

    Jag tycker att du ska boka en tid hos veterinären för undersökning och INTE ta upp det i samband med vaccinering osv. Det är bättre att du bokar en enskild tid där veterinären verkligen tar sig tid för att undersöka din katt. För många veterinärer anser inte att det vid vaccinering osv. är rätt tidpunkt. För det är inte det man är där för (Tyvärr)

  • Rosa84

    Våran perser har alltid luktat illa i munnen mer eller mindre.
    När han varit hos veterinären så har dom alltid sagt att det är tandsten. När han kom hem sen dröjde det inte länge förrns han började lukta skunk igen efter tandstensaneringen..

    Förra året när vi var till veterinären så hade dom kollat upp det närmare, visade sig vara FORL..

    www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=/agria/text.nsf/id/399

    Skönt att få svart på vitt vad det berodde på, men väldigt jobbigt att veta att våran älskade Musse har väldigt ont till & från. Vi har sagt som så att han ska få leva & må bra, bli extra bortskämd så länge han har tänderna kvar & inte verkar ha alldeles för ont..

  • Keckla

    Det finns en sak som du kan prova att ge din katt, det heter Plack off och är alger som man strör på maten.Det ska göra andedräkten fräch.Det tar ca 3 veckor innan man märken någon skilnad men det har fungerat på mina djur.
    Finns att köpa i djurbutiker.

    Lycka till!

Svar på tråden Katt luktar illa i munnen!!