• Januaribebis

Min sambo jobbar utomlands

Min sambo jobbar i Norge 2 veckor av 5. Det betyder att han inte kommer hem på kvällarna under dessa två veckorna. Men sedan är han hemma 3 veckor i sträck... det är iof sig bra, men hur ska det gå ihop nu när lill-tjejen kommer till världen?

Finns det någon med liknande situation?

• Svar på tråden Min sambo jobbar utomlands
  • LottaJ82

Hejsan!
    Min sambo jobbar också i Norge fast han är borta
    sön-to varje vecka. Har också funderat massa på hur det ska
    gå! Vi ska inte ha förrän i juli men man börjar oroa sig tidigt..fast just nu är jag mest orolig över vad detta är för blödning....

• LottaJ82

Oj va snart din bebbe kommer!!! =)

• Januaribebis

Ja... vi klättrar på väggarna nu.
    Min sambo har tagit ledigt i två månader inför barnets ankomst, därför är det lite tråkigt att han använder den tiden nu till att bara vanka runt med mig. Men hon kommer snart, snart! Om inte före den 27:e sätter de igång mig. Usch.. det verkar lite läskigt att bli ingångsatt...

Jag har funderingar kring hur det blir med föräldraledigheten när han jobbar i Norge. Kan jag ta ut hela föräldraledigheten i Sverige? Får han något från Norge? Vi har luskat lite men inte fått några klara besked från försäkringskassan. De verkar inte ha koll.

Våra vänner säger att vi har en bra siutation. Där han faktiskt är hemma tre veckor i sträck. Men hur klarar jag mig ensam med en nyfödd de två hela veckorna han är borta?
    Fast jag brukar tänka att ensamstående mammor klarar ju av det.

• Auroratiger

Här är en till med karl i Norge! Han jobbar på båt, två veckor på, två veckor av.
    Fördelen är ju att han är helledig när han är hemma. Men de andra veckorna... *bävar*
    Som tur är har jag familjen nära. Jag räknar med att de får ställa upp en del! ;)

Ang. föräldraledighet så vet jag att Norge fick nya regler vid årsskiftet, men inte riktigt vilka de reglerna är. De har ju t ex inte haft några pappadagar innan... Men om man är anställd i Norge och får norsk lön, så gäller tydligen de norska reglerna för föräldraledighet.

• Blueangeleyes

Min sambo arbetar som sjökapten och är borta 6 veckor och hemma 6... osv. Det kommer definitivt att bli tufft, kanske rent utav ohållbart. Bara att vänta och se. Jag kan faktiskt också bli lite nipprig när han är hemma så länge och vi umgås större delan av dygnen under dessa veckor,, man går varandra lite på nerverna. Det är bara att hoppas att det går att anpassa sig.

• Januaribebis

Ja, det är toppen att ha familj nära tror jag. Men jag bävar för alla nätter i sträck. Tänk om barnet får kolik. Hur orkar man då?

2 hela veckor... jag vet ju att det är jobbigt annars att vara skilda åt så länge, men med en nyfödd. Suck!
    Funderar också kring risken att barnet (när det är lite äldre) "glömmer bort" sin pappa efter två veckor.

De där nya reglerna verkar intressanta. Det är ingen som har antytt något sådant till honom. Fastän han har varit i kontakt med norska försäkringskassan hela hösten. Är de lika inkompetenta som den svenska, kanske? För från Sverige har de inga svar förutom att "man får se" om det behöver regleras i efterhand... Hallååå!??? Antingen får man klara besked eller så får man göra som man tycker är bäst själv utan att de lägger sig i.

Det var någon på min sambos arbetsplats som nämde att man kan ta ut ett halvår pappaledighet med 80% i lön. Något du har hört om?
    Det kanske beror på vilket företag man jobbar för!?

Ska du ta ut hela föräldraledigheten i Sverige?

• Januaribebis

Oj, hemskt.. med 6 veckor borta! Vad gör han när han är hemma 6 veckor? Min sambo har ett eget företag, men vi går varandra på nerverna ändå. Så visst är det skönt när han åker, men bara i en vecka, sedan längtar jag efter sällskap.
    Med bebis kommer längtan vara av en annan sort...

Svar på tråden Min sambo jobbar utomlands