• Naimas mamma

Vad gör man åt för hårda naglar?

Kanske har lite omvänt problem..Men mina naglar är jättehårda och tjocka. Det är jättesvårt att klippa så det blir bra (måste dessutom först bada dom i varmt vatten ett tag så dom mjukas upp så det ens går att klippa).
    Kan inte låta bli att riva i dom heller så då delar dom sej och blir jättefula...
    Dessutom är dom (speciellt tumnaglarna) ojämna ovanpå..typ som farthinder (bra jämförelse, ehh..tog första jag kom på )

Vad kan det bero på? Nån expert här?

• Svar på tråden Vad gör man åt för hårda naglar?
  • vicki

Polering kan vara en lösning. Görs med speciell poleringsfil som kostar några tior.

• Xarxa

Använd nagelolja regelbundet. Smörj in både på och runt naglarna. Du kan också använda en poleringsfil för att "få ner" oljan i nageln.

• Mamma Ia

När det gäller att du har svårt att klippa dem för att de är så tjocka och hårda - det finns speciella nagelklippare som man använder till lösnaglar/tippar. De är kraftiga och klarar att klippa en nagel med ett klipp. Prova en sådan!

• Xarxa

Naglar ska väl helst inte klippas, utan bara filas? Klipper man dem är det lätt att de delar och skivar sig.

• Naimas mamma

Jo så kanske det är, men det tar ju en evighet att fila ner dom när dom är såhär..Får väl skaffa en slipmaskin

Nä men, tack för era andra tips..ska leta en sån där poleringsfil. Var kan de ha såna?

• Cerdrica

Biotin är skitbra! Man ger det till hästar för att stärka deras hovar men det funkar så klart på människor också. Det smakar sött så jag tar en halv tesked i mitt te ett par ggr/vecka, funkar super-duper!

• Naimas mamma

stärka hovarna? Men jag vill ju inte ha starkare "hovar" eller funkar det tvärtom på "människohovar"? Räcka ut tungan

• Xarxa

Klipp ner dem nu och fila dem senare. Nackdelen med att ha hårda naglar är att de spricker lättare, och då ännu lättare om man klipper dem. Bra filar finns bland annat på Kicks.

• Rosa små moln

Du kasnke kan investera i en glasfil?
    Håller i evigheter (om man inte har katt som mej) &? filar hyffsta effektivt.

Eller först klippa med sådan tång som är för tånaglar och sedan fila till dom till bra form?

Har siktet på ett + i vår
Svar på tråden Vad gör man åt för hårda naglar?