• duddis

Erfarenhet av Samojed?

DEt är tänkt att vi ska köpa hund och vi har fastnat för Samojeden. Vet dock inte så mkt om den. Skulle gärna vilja vet mer om den.. lite allt möjligt då alltså.
    Ngn som har en eller känner ngn som ha en Samojed som vill berätta lite om den...

• Svar på tråden Erfarenhet av Samojed?
  • NoAngel

Vi hade en Samojed när jag var liten! Han var urmysig!!
    Han fällde dock väldigt mycket, när han gick förbi så fick man stora tofsar av vitt ludd på byxbenen!

• duddis

hehe... mm så är det knaske med dem flesta hundar mer eller mindre=) Mian föräldrar har en mindre variant en japansk vit spets och dem ser ut som samojeder men är mindre och ajg bara älskar henne men vill som sagt ah en lite större vovve. Samojeden verakra vara en mys hund och väldigt snäll och lurvig som jag vill ha den=)

• Cizzi81

Det du ska tänka på om du funderar på en polarhund är att den kräver ganska mycket motion.
    Samojeden är väl ändå den "lättaste" hunden av polarraserna, men mår bäst om man är väldigt aktiv med den.
    Sammisar "pratar" gärna och ofta. Så gillar du inte smågnäll, småyl, och småvoffande bör du tänka om.
    Pälsvården är ganska enkel med tanke på hur mycket päls de ändå har.
    Det är en helt fantastisk ras, men tyvärr är det många som fastnar för nalle utseendet och inte tänker på att det är en ganska krävande ras, som verkligen vill arbeta.

Gå in på www.samojedringen.se och läs mer.

MVH, Cissi med 3 sammisar

• NoAngel

Jo i alla fall våran "Sudden" (passande namn va? ) var jättego, älskade att krama på honom för man riktigt drunknade i allt vitt ludd!
    Han var galen i att bada, gärna i lagom leriga diken, då blev han jättefin!
    Han behövde rätt mycket motion och aktivering för att inte bli rastlös, men har du tid och ork så kan jag verkligen rekomendera en Samojed!

• duddis

Cizzi81: HAr varit och läst mkt om dem. men jag är så facinerad av dem och visst kalrt det kan bli jobbigt men det är ju vad man gör dte till och ser framemot en sån vovve=) ska bara försöka hitta en kennel nu och prata med dem och sen får man ju se när deras hundar får valpar mm..

• Uncia

jag har en 5årig samojedhane här hemma.
    han är glad, social, lättlärd och trevlig.
    dem är överlag väldigt översociala av sig. det är en hund som mår bäst av att få jobba lite och där är utbudet stort då samojeden är en allroundhund. finns lydnad, agility, freestyle, konster, drag m.m.

min samojed är väldigt tyst av sig, kan småprata lite inne, men en del kan vara mer skälliga. och som dem flesta spetsar så är dem ganska självständiga ute och kan vara envetna om dem vill.
    men är en härlig familjehund.

• duddis

mm det är tänkt att vi aksnke inom en framtid skaffar bebis. Hur går dem ihop med barn mm?

• NoAngel

Min mamma hade dagbarn som var i 1-3 års åldern när vi hade Sudden, han åt i och för sig upp ena pojkenst strumpa när han satt i barnstolen men annars var det inga problem med att de hängde i pälsen på honom och låg på honom m.m.

• duddis

Vet ngn någon kennel eller liknande runt Skåne, Blekinge ?

• duddis

ok... man vill ju inte slaffa en hund som inte kan med barn det vore hemskt...

• Cizzi81

Har inga barn än, men det är nog överlag så att det är helt individuellt, inte rasbundet så att säga.
    Som någon skrev så är Samojeden otroligt social och familjekär så det ska nog inte vara problem med barn. Ingen av mina har nånsin visat nåt.
    Men det är klart en del hundar gillar helt enkelt inte barn, och då är det ju så.

• duddis

nej precis men vissa raser ahr man hört är med aggiterad mor just barn...

• Cizzi81

Kolla in på sidan jag nämnde ovan, där har du uppfödarlista. Sedan kan du också kolla in på www.sphk.se och klicka vidare in på Samojedsidan, där ska också finnas en uppfödarlista.

• mini97

Jag har en liten uppfödning på sammisa och jag älskar denna ras.
    De sammisa jag haft och göra med fungerar ypperligt med barn.

Denna beskrivning har jag fått av Feeorin och jag tycker den beskriver samojeden bra med både nackdelar och fördelar.

"OBS *Långt*

Jag har levt i 12 år med min hund, en samojedkille. Det man kan sammanfatta om honom är att han är - envis, personlig, förarvek, trygg, trevlig och språksäker mot andra människor och hundar, moderat aktiveringsbehov nu på gamla dar, men fram till för ett år sedan var det 2.5 - 3 tim raska promenader varje dag på väg, skog och mark, mkt hjärngympa inne och trickträning. "Street-smart". Lättsam och enkel att umgås med (fastän tonårstiden var omåttligt pestig!). Vaken och pigg, Alltid redo!

Faktiskt får min jycke MÅNGA komplimanger av förbipasserande och hundbekanta. Oftast är det honom, pälsen eller rasen de berömmer! Det är väldigt roligt. Många, många trevliga samtal kommer utifrån detta, lovar! Jag har hört andra samojedägare nämna just detta.
    Många äldre har haft en samojed under sin uppväxt. Så sent som under en promenad förra veckan kom det en äldre kvinna med tårarna rinnade, för att hon hade haft en "precis sån hund" då hon växte upp. Jag blir riktigt rörd som hundägare.
    Barn vill oftast klappa "björnen" och blir förtjusta över den särskilt mjuka pälsen bakom öronen, och hans vita ögonfransar.

Min samojed "tar sig för" och tar egna initiativ om han har trist.
    I unga år så provade jag spår, sök, lydnad med honom, men startade aldrig på prov. Samojed är nog inte rätt ras om du vill tävla på hög nivå. Motivationen är svårast, samma övning är ointressant andra gången man upprepar. Fast det beror på mig som förare med! Och hundindividen. Jag är nog helt enkelt inte så intresserad själv.

Nackdelar med Min hund: hanhundsaggressiv (men hanterbar och trygg/undviker konflikter/konfliktsituationer med alla hanar han känner och umgås med.) fäller mer eller mindre nästan jämt, petig med maten. Stark jaktinstinkt efter vilt och använder ljud, syn och lukt i jakt. Men pålitlig med sällskapsdjur, omän de givetvis inte ska lämnas ensamma.
    Han har ingen vaktinstinkt i bil eller lgh, men på tomten på landet vaktar han med skall. Är nog individuellt.

Jag skulle gärna ha en sammis till, men då en tik, och jag skulle INTE bo i lägenhet. Även om jag har balkong, är det INTE samma sak som att ha en (inhängnad) tomt att ströva på.
    Du bör _älska_ att vara utomhus - det gör sammisen.
    Patrullera reviret är ändlöst skoj, och spets som den är, är den alltid redo på vad du än ska hitta på. Självständigheten finns där, så utan en inhängnad tomt lär den knappast stanna.
    På vintern dricker min hund knappt vatten alls, han bara äter snö. Han kan stå ute i 10 min och bara äta, krafsa och tugga snö, innan vi går in efter promenaden.
    Pälsen gör att sammisen kan vara med i bilen på vintern, och det tar lång tid innan den blir blöt i regn. På sommaren är det nog värre att vara en svart labbe i solen än vit samojed, men såklart måste man tänka på värmen.
    Sammisen vill vara mkt utomhus och bara "vara" (tex kolla på fåglar, grannens katt, notera någon lukt, i snö rullar de ihop sig och blir översnöade etc) , men den har också ett jättebehov av att bara "vara" med matte/husse med. Den vill helst att Du ska vara ute m e d den.
    Min samojed är inte skällig, men har en massa andra ljud för sig. Börjar han väl skälla, så eldar han upp sig och har svårt att avbryta, för det är så kul! Typiskt spets i det fallet,antar jag.

Såååå. Samojed om du älskar uteliv, vill aktivera din hund, kan sätta tydliga gränser ( jobba tidigt med kontakten med en sådan självständig ras), bor lämpligt till och inte har några problem med vitt hår övverallt i hus och bil så är det en jättefin ras. Sen vill de inte, lika lite som någon annan hund, lämnas ensamma i nån större utsträckning.

Lycka till med hundplanerna, vilken ras de än må bliva! "

// Feeorin igen

Svar på tråden Erfarenhet av Samojed?