• JenT

Blod vid amning...??

Finns det fler än jag?? Lillen får i sig mitt blod vid amningen, bara för att jag har fått jätte såriga bröstvårtor. Vad skall jag göra?? Är det farligt??

• Svar på tråden Blod vid amning...??
  • April Mamma

Aj då....kan du inte "vila" brösten genom att pumpa ur och ge på flaska en dag el så..
    Försök att lufta så mycket som möjligt..du får gå toppless hemma

Farligt? nej men det gör ju ont på dig och det kan ju ev bli värre...typ som inflammation..j

• Muumin

När jag låg på BB fick jag så. Jag frågade personalen om det var farligt, och det var det inte. Han kan kräkas ,men mer än så är det inte. Det kändes inte så fräscht, men men.

Din stackare, det gör ju jätteont det där

• Edstrom

Det är inte farligt för bebisen.

Men om det är besvärligt för dig så kan du vila det bröstet ett tag och bara pumpa ur från det, och då amma bara från det andra bröstet tills det att såret är läkt.

• TildisVildis

Jag vet att jag blödde under första veckan med första barnet och att jag fick panik och ringde till bm på förlossningsbb. Men tyvärr minns jag inte riktigt vad de sa mer än att de kräks upp mjölken om det är för mycket blod i och de vanliga råden om att lufta brösten, smörja in bröstvårtan med mjölken mm. Är det mycket blod, kräks han, hur gammal är han? Är du orolig tycker jag att du ska ringa, antingen bvc imorgon eller bb eller sjukvårdsupplysningen nu.

• Emmec

Jag hade jätte ont i mitt ena bröst och sår som blödde. En gång kräktes min lilla tjej och vi fick panik för att vi trodde att hon spydde blod. Det gjorde hon ju, men de va blod från mina bröstvårtor.

Mitt råd till dig är att använda amningsnapp och en salva som heter PureLan! Jag led i veckor och när jag fick tips om den salvan så vände det direkt. Det var som i himmelriket! :)

Lycka till och kram på dig!

• JohannaL

jag skulle köpt amningsnapp om jag vore dig o investerat i en bra bröstvårtekräm,,denna hade jag www.deklofi.se/productdetails.asp
    och den e dyr men dryg och är super bra hjälper jätte mycket,,=) lycka till och jag kan bara säga att det blir bättre med tiden..

inna du köper den å skulle jag öra som avanstående säger gå toppless hemma och smörj dem med bröstmjölk,,efter varje amning..

• zucca

Hände samma sak för mig i början när jag skulle amma och rakarns vad ont det gjorde...

Jag pumpade ut i några dagara så att bröstet fick vila... Sen smörjde jag även med lite mjölk runt vårtan då och då... Gick även med brösten utan bh så att mjölken fick "torka" in i huden...Om du använder inlägg i bh för att förhindra mjölken att blöta upp kläderna så kan du ta lite tunt tyg mellan bröstvårtan och inlägget... Då klibbar inte inlägget fast på vårtan... Det gjorde det för mig och det var inte skönt att dra loss... Men det hjälpte jätte bra med tyg emellan...

Hoppas att det blir bättre för dig...

• Olsson22

Jag hade också såriga bröstvårtor - särskilt den ena, så jag körde vila på den (pumpade och gav på flaska) och amningsnapp på den andra. Mitt bästa tips är att ta med sig olivoljeflaskan in i duschen och "tvätta" brösten med oljan. Låt sedan lufttorka... Dels så lossnar ev sårskorpor utan att det börjar blöda igen och dels blir vårtorna mjuka och fina.

Lycka till och försök att stå ut - det blir bättre!

//O

Svar på tråden Blod vid amning...??