• Anonym (Vetgirig)

Analsex och fakta?

Det pratas en hel del om analsex bland annat här på forumet, några tycker det är underbart och andra anser att det är förskräckligt och farligt. Det hänvisas friskt till diverse personer som fått problem efter analsex samt till diverse personer inom sjukvården som stött på dessa personer med problem.

Men om det nu är så farligt, varför finns det ingen information om att så är fallet? Den enda informationen med vettig källa är från RFSU och deras analsexpraktika. Varför går ingen läkare ut och varnar för hur farlig det är? Är det nu så att sjukvården träffar ett stort antal personer med problem så bör ju ett preventivt arbete inledas där information sprids. För att inte glömma ett av de elva folkhälsomålen, nämligen en trygg och säker sexualitet.

Lite funderingar jag har bara, tar inte ställning för eller emot analsex. Däremot tar jag ställning för information och mot rycktesspridning!

• Svar på tråden Analsex och fakta?
  • Carro1978

Bra fråga Varför informeras det inte? Jag har oxå hört att det ska vara farligt och att man kan bli slapp i muskeln och inte hålla tätt.

Jag är inget för analsex, men det kan ju vara bra med "varningar" eller information om vad som kan hända i långa loppet....

Mamma till Rasmus 7 månad & ängeln Gabriel som blev 3½ år!
  • Carro1978
    Jag hittade detta:

Hälsorisker

Analsex medför liksom vaginal- och oralsex risk att smittas med sexuellt överförbara infektioner. Risken att smittas av HIV är avsevärt högre vid analsex än vid vaginalt sex. Vid mottagande analsex bedöms risken vara ca 10 ggr högre än vid mottagande vaginalt sex. Detta beror till viss del på en något ökad risk för små skador på slemhinnor och penis, som leder till blodkontakt, men framförallt på att slemhinnorna i ändtarmen i högre grad tar upp hivviruset.

Den normala bakteriefloran i den kvinnliga slidan är helt olik tarmens normalflora. Om tarmflora hamnar i slidan kan det leda till en infektion i livmoderhalsen, livmodern, äggledarna samt urinröret och urinblåsan. Man bör även av detta skäl använda kondom vid analsex. Om man väljer att inte använda kondom, bör man inte ha vaginalt sex efter analsex utan att ha tvättat penis, fingrar eller det objekt som kommit i kontakt med anus.

Det är mycket ovanligt med skador på ändtarmens slutmuskel (ringmuskeln), eller andra skador vid frivilliga analsamlag. Detta oavsett hur ofta man har analsamlag.
    En bristande teknik, genom att använda för lite glidmedel eller genom att tränga in för snabbt, kan dock ge upphov till övergående blödningar eller göra analsamlaget obehagligt. Slemhinnan i anus är kärlrik, och blödningar kan därför lätt uppstå. Läkningsförmågan är dock utomordentligt god och blödningen upphör normalt sett tämligen omgående.

• sakoline

Jag tror inte på dem.
    Om det finns nån porrskådis som får bära blöja beror det nog på att hon fått ta två stycken ribbor i sig samtidigt samt ett par nävar så den blev stor och uttänjd... Inte bara fått lite stock i sig några dagar i veckan, eller några fingrar. Det tror jag.

• Carro1978

Det stod ju inget om "läckage" i den infon jag hittade

• sakoline

*jag menar alltså att jag tror inte på dem som påstår det i TS.

• Anonym (Vetgirig)

Carro1978
    var hittade du texten?

• Anonym (I like!)

Håller med dig TS! Jag hade också velat ha ren fakta om att det är så farligt som vissa säger! Rent skitsnack i mina ögon!!

• Anonym (I like!)

Ha ha ha.. I mina ÖRON skulle det ju stå så klart!

• Anonym (I like!)

Att analsex smittar HIV lättare kan jag absolut köpa.. Men det förutsätter ju att personen man har analsex med, har just HIV!
    Analsex ger inte HIV "bara så där"...

Svar på tråden Analsex och fakta?