• ögat

Uppehållstjänst, någon annan?

Är det någon mer än jag här inne som har en s.k. uppehållstjänst?

Alltså på mitt jobb har vi stängt under hela sommaren och några veckor kring jul, då har jag alltså uppehåll, men ändå betalt. Enligt min löneförrättare beräknas föräldrapenningen på månadslönen. Men jag har läst här inne att den beräknas på årslönen. Hur är det? Min månadslön är ju inte så stor i och med att den s a s "sträcks" ut över hela året, även när jag har uppehåll. Tycker att den borde beräknas på hela min lön.

En fördel med den här typen av tjänst är ju att jag inte behöver använda min fp under sommaren och julen, jag sparar alltså dagar och kan vara hemma längre. Men det är väl också den enda fördelen...

Skulle vara intressant att höra från någon annan som är i samma sits!

• Svar på tråden Uppehållstjänst, någon annan?
  • humran

Jag är lärare och har alltså samma typ av tjänst. Har också sett det som enbart positivt att kunna vara hemma med full betalning hela sommaren, men nu blev jag fundersam när jag var hos bm. Hon rekommenderade mig att "ta ledigt" några veckor innan bf (16/6) för att fokusera på förlossningen. När jag undrade vad hon menade med att ta ledigt så syftade hon på semester eller komp. Problemet med uppehålltjänst är att man inte kan ta semester när man vill, och på vår skola får komptid inte existera. Då måste jag ta av mina föräldradagar och det vill jag inte.

Några förslag eller tankar?

• ögat

Hmm, om du inte har någon komptid återstår nog bara fp eller om du kan bli sjukskriven.
    Jag samlar på mig komptid varje vecka så jag har nog tänkt använda den innan bf. Eller föräldradagar.

• humran

Vi har avstämningsperioder inom vilka vår komptid måste regleras, just för att man inte ska kunna samla på sig. Får diskutera med min chef så småningom...

Svar på tråden Uppehållstjänst, någon annan?