Farligt med saffran??
Jag ska baka lussebullar på lördag, fick höra idag på jobbet att saffran kan vara "abortframkallande".
Stämmer detta verkligen?
Jag älskar ju att ha saffran i bullarna....
/Cissi
Jag ska baka lussebullar på lördag, fick höra idag på jobbet att saffran kan vara "abortframkallande".
Stämmer detta verkligen?
Jag älskar ju att ha saffran i bullarna....
/Cissi
Nej nej...lyssna inte på det örat. Det är inget farligt med saffran- ät så många lussekatter du vill
Ingen aning, vet bara att saffran är giftigt för djur och att man inte ska ge det till små barn...
Lyssna inte på allt som sägs, det du behöver veta finns på livsmedelsverkets sida...
Vill inte oroa dig, men saffran har faktiskt använts som abortmedel förr. Någonstans runt 10 g är dessutom dödlig dos för vuxna. Men har inte hört någonstans att gravida inte ska använda saffran i mat eller bak.
Men jag tror det är 0,5 gram i en påse till 20 bullar, så då ska det inte vara farligt då...
Jag har då ätit lussebullar med saffran i. Har aldrig hört att det skulle vara farligt, och om det ÄR farligt så tror jag det rör sig om en stor mängd i så fall. En liten "katt" då och då är nog ingen fara! Lycka till med bakandet !
Ja då skulle det vara om man drog i sig 20 paket på en gång då men så ska du väl inte göra?
1 gram saffran i bulldegen är det ju bara och du äter ju bara några bullar åt gången.
Nej det är nog ingen fara
Du måste äta runt 300 bullar om det ska vara farligt, och det på ganska kort tid.
*skrattar* Ser för mig hur någon på kort tid försöker proppa in 300 bullar. En saffransberoende! Kanske en stjärngosse? Eller en lucia som sitter och snortar ren saffran, alldeles gul i näsan. Hu! Stoppa det hemska saffrans missbruket!
Är lite trött, därför blev det roligt i mitt huvud.
Ingen fara alls skulle jag tro, det skulle som sagt ha varnats om i så fall. Själv har jag bakat och äter några i veckan mums!!
Önskan: *skrattar* oh vilken härlig bild, snortande lucior!!!
tror att du hinner dö av andra orsaker innan saffranet tar ut sin rätt om du äter 300 bullar.....
ha ha ,har däremot hört att saffran kan ha en lugnande effekt på spädbarn men det är ju en annan historia.ät lussebullar och må gott det ska jag snart göra.
I den här tråden finns ett lugnande svar från Livsmedelsverket om saffran:
www.familjeliv.se/Forum-2-14/m1369125.html
Hittade svar på dessa funderingar?
Detta säger Livsmedelsverket om graviditet och saffran:
"Är det farligt för gravida att äta saffran?"
"Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."
Uppdaterad: 2003-12-18 Upplysningar: Toxikologiska enheten
Livsmedelsverket, Box 622, 751 26 Uppsala, tel: 018-175500
Det känns så bra att ha er allihopa! Mitt livs levande graviditets-lexikon...
Ja, saffran är giftigt om man äter det i mängder...men så mycket saffran som de krävs för att de e farligt kommer du nog inte orka äta. Vanliga saffransbullar och sånt är ingen fara. De innehåller så lite saffran. Ät på du.
Saffran är mycket giftigt när det närmar sig 10 gram. Och det är ju 20 påsar! Det blir många lussekatter innan man fått i sig farlig dos... Så det är lugnt att äta normala mängder med lussebullar.