Jag bor i Finland i zon 4, vilket motsvarar zon 5-6 i Sverige. De flesta perenner klarar sej bra eftersom vi har snön som skyddar på vintern. Pioner klarar sej utmärkt här, speciellt den sibiriska pionen är otroligt härdig. Jag har massor av perenner: akleja, riddarsporre, brinnande kärlek, nejlikrot, praktlysning, blå bergsvallmo, olika sippor, nepeta, dagliljor, olika funkior, trädgårdsiris, fingerborgsblomma, nävor, aklejruta, salvia, olika vivor ja nästan alla perennergår att odla här eftersom rötterna övervintrar bra. Lökväxter ska man inte heller glömma bort. Tulpaner, narcisser, olika smålökar och så klart LILJOR. Kanadensiska buskrosor är väldigt härdiga och så finns det flera rhododendron sorter som är härdiga här och ännu längre norrut.
Vi har massor av äppelträd och även några plommon- körsbär- och päronträd. Jag har också björnbär, blåbärsbuskar, havtorn, vinranka, saskatoon och sparris.
Syren är användbar i norr. Jag har också snöbollsbuskar, forsythia, hortensia, hemlock, järnek, olika spireor, atzalea och rhododendron. Alpklematis och humle är två säkra klängväxter.
Ett tips för att förbättra vinterhärdigheten är att odla i upphöjda bänkar så blir inte vattnet stående kring rötterna på vintern.
Här i Finland kommer hela tidet ut nya ännu härdigare sorter som är lämpliga att odla i norra delen av landet. Jag prövar också ibland på lite känsligare växter men är då medveten om att de kanske inte klarar vinter ute så jag övervintrar dem frostfritt. Jag har en magnolia och ett blåregn som jag tar in till vintern. Magnolian ska jag plantera ut nästa sommar och hoppas på att den ska klara sej ...