• Dody

Tips på mat- och sovschema för 4 månaders

Håller på att styra upp min dotters sov och ätschema men skulle gärna vilja höra flers tider för detta. Min dotter flaskmatas så då är det för mig väldigt lätt att veta vilka mängder hon ska äta, men just nu så äter hon så olika och det tycker jag är lite jobbigt. Skulle även vilja få henna att sova hela nätter nu i samma veva som vi styr upp ätandet så passar på att fråga om det också.

Har fört logg i en veka nu drygt och hon verkar vilja sova 15,5-17h per dygn varav 12 h på natten. Hon äter mellan 750-850 ml ersättning Nan 2 men ska snart börja med smakisar också.

Så här såg det ut igår:
    8 vaknar
    9 ersättning 100 ml
    10-11 sova
    12:45 ersättning 80 ml
    12:45-14:10 sova
    15:15 ersättning 80 ml
    16:30-17:30 sova
    18:30 ersättning 130 ml
    19:30 sova natt
    21:40 ersättning 150 ml
    00:00 ersättning 150 ml
    03:30 vägrar mat så får napp vaken 45 min
    8:00 vaknar och suger i sig 150 ml ersättning

Som ni ser så är det så mkt småätande på dagen som inte känns så bra. Hon får helt eneklt inte i sg mer utan antar att jag måste ge mer sällan så hon blir mer hungrig och äter mer på engång. Så tips och allt mottages tacksamt.

• Svar på tråden Tips på mat- och sovschema för 4 månaders
  • bellisa

Men är det så mycket småätande då? Hon verkar ju äta ung var annan till var tredje timme på dagen. Nu ammar ju jag så jag vet inte om det ska vara nån skillnad om man ger ersättning på flaska istället men min 4 månaders ammar ung var annan timme under dagen (om hon inte tar ett långt sovpass på 3 timmar det händer vissa dagar).

• puffipuff

nu är ju din dotter 4? månader och då behöver dom mer mat. Dels har hon blivit större och så är det tillväxtperioder i den åldern.
    när du börjar med smakportioner och "riktig" mat kommer du att se att hon klarar sig längre utan mat. Det är bara att ge det lite tid.

Casper är 10 månader men har typ haft samma mat schema sen han började äta riktig mat:

8 välling
    11.30 lunch
    14.30 mellis
    17.30 middag
    19.30 gröt
    5 välling

ibland frukt el kex mellan måltiderna

• Dody

Jo jag vet att det komemr styra upp sig men mest nyfiken på mer exempel på sov samt mattider. Kan tillägga att detta var bästa ex på hela veckan så det blir bättre o bättre. Hon kan ibalnd äta 30-40 ml också och det käns helt onödigt tycker jag.

Kan tillägga att jag har en son på 2,5 år och när han var lika gammal sov han nästan inget på nätterna så för mig är detta så skönt. Jag amamde då varje timma eller tom var 30 min på natten a totalt 21 ggr per dygn och har för mig att när han åt mer mat runt 6 mån så ammade jag mindre o mindre också. Det är dock inte därför jag inte ammar nu och jag skulle kunna tro att jag inte hade ammat dottern lika mkt som med sonen för hon verkar mer nöjd.

• 2006ängel

Oj!
    När vår dotter var 4 månader så såg ingen dag lika dan ut, å andra sidan så hel ammade jag.
    Ibland var det 1 gång i timmen iblan var tredje osv...ibland var 30:e minut,.
    Va tråkigt det låter med mat- och sovschema.... här äter vi när vi är hungriga och sover när vi är trötta och det gäler hela familjen ;)
    Menar inget illa, ville bara berätta hur vi hade det vid 4 månader.

Lycka till!

• xandra84

prova att ge henne gröt på kvällen..det håller hon sig lite längre på!!..vår dotter som nu är 6 mån äter o sover så här..då gav jag bara henne ersättning men annars är det likt då när hon va 4 mån.

07-08 vaknar 165-200 ml ersättning
    09:00-10:00-10:30 sover
    10:30-11:00 gröt
    12:00 ersättning 150 ml
    12:15-13:30-14:00 sover
    14:00 200 ml ersättning
    14:30/15:00-16:30 sover
    17:00 200 ml ersättning
    18:00 pure med mat o lite fruktpure
    19:30 ersättning 200 ml

sover hela natten från ca 20:00 - 07-08

• 2006ängel

...det där med att de håller sig längre på gröt en tycker jag är intressant.
    Vad jag längtade till den dagen då vår dotter skulle börja äta gröt på kvällen för allla sa att de "håller" sig längre på det.

Kan säga att hon vaknar fortfarande allt mellan 1-6 gånger /natt och är nu 9,5 månader ;)

Det har inte alltid att göra med att de är hungriga när de vaknar;)
    Bara en tanke....

• Dody

2006ängel:
    Har man fler småbarn hemma behöver man all sömn man kan få och lite rutin. Men min son så fick det gå som det ville, men han lärde sig inte sova förän han var 2 år och det orkar jag inte gå igenom igen.

• 2006ängel

mmmm. sömn vad är det ? :)
    Förstår vad du menar....

• bambigirl

Så äter min son också, med 2-3 timmar mellanrum, förutom på natten då han ofta sover 9-10 timmar i sträck.

• Dody

Ni som har barn som sover hela natten: hur har ni gjort? HAr ni inte gjort nåt och de har bara börjat sova eller har ni vagnat elelr gett napp isället? Bara nyfiken då min son åt 7 ggr per natt som värst. Han lärde sig aldrig sova utan vi tillämpade tillslut en 5 min variant på honom vid 2 års ålder och numera sover han 12-14 h utan att vakna.

• xandra84

nino: helt plötsligt när hon var drygt 2 månader sov hon hela natten..hon har iofs napp...men iaf..plus att hon fick ersättning..

• Tuntalisa

Natalie sover hela natten (hon vaknar för napp ibland men hon äter inte).

ca-tider:
    8.30 Mat (bröst)
    11-12 sova
    12.30 Mat (200 ml ersättning)(smakis av potatis precis innan)
    13.00-14.00 sova
    16.30 mat (bröst)
    18.30-19.00 sova
    20.30 Mat (200 ml ersättning)
    21.00-8.30 sova

fast nu är hon förkyld sen nagra dar och det har blivit helt andra mat och sov-tider

Svar på tråden Tips på mat- och sovschema för 4 månaders