• luckysun

Står inför lägenhetsköp och vann budgivningen! Panik!

Står inför lägenhetsköp - vann idag budgivningen men har börjat få panik - det är så hemskt dyrt i Stockholm!!!

Tänkte att ni kunde lugna mig - har ni också köpt bisarrt dyra lägenheter? Var, hur dyrt?

Min kostar 2.450.000 kr. Avgift: 4.600 kr/månad.
    84 kvm.......på Östermalm/Gärdet.

• Svar på tråden Står inför lägenhetsköp och vann budgivningen! Panik!
  • Fiffis

Åhh nej jag har inte köpt nåt sånt dyrt kan bara säga att jag har ett hus på 84 kvm som kostade 550 000... men du kommer ju bo i stockholm, så ska det smaka så kostar det.. lycka till hoppas allt går bra för dig

• Egensinnig

2.8 milj, hyra 4.800 plus parkering 1000 för 2 bilar.
    Och ja det är dyyyyrt. Vi får snålapå ett helt nytt sätt för att ha råd att bo kvar. Och det vete sjutton om det verkligen är värt det???

• Kathrine

Vi bodde i lgh på kungsholmen för ngt år sedan. Månadsavgiften var hälften av din men vår lgh kostade mkt mer. Jag tycker att det är "rimliga" kostnader för en söderlägenhet om det inte är allt för mkt att fixa till.
    Grattis till lägenheten

• Kathrine

Men oj jag skulle skriva för en Gärdet/östermalm lägenhet. Var sjutton fick jag söder ifrån?

• luckysun

Då är frågan vad som är "bäst". Att köpa lägenheten till en mindre peng alternativt att ha en låg hyra.
    Katherine, tycker också att hyran är hög. Typiskt att det är det då det är nyproduktion och allt i topptrim och man är först med att bo där.

• Anna Paulita

Jag tycker det var ett BRA pris! *GRATTIS*

• Kathrine

Det där med hyra kontra lån kan man ju alltid ha åsikter om. Låg hyra betyder ju att det inte är nyproduktion vilket i sin tur kan ge en massa extra kostnader på renooveringar etc. Å andra sidan har man en räntaavdragen som är ett plus.

Hur som helst nyproduktion är ju toppen. Tänk att få bo där ingen annan bott tidigare, allt är tipp-topp.

Jag tycker ni gjort en bra affär.

• luckysun

Det känns lite skrämmande att ha så höga kostnader varje månad.
    Förstår inte hur det kommer sig att bostäder kostar så hiskeligt mycket.

• Bella8

Har precis skrivit ett mess i din gb! Och nu förstår jag varför du undrade i min vart och hur stort vi bor!

Så här kommer det igen att vi bor mitt i Vasastan i en sekelskifteslägenhet på 134 kvm. Vi köpte den 2003 för 4 300 000:- och fick den värderad för ett halvår sedan och den är nu värd runt 6 000 000:-. Hyran här är 5 800:-/månaden. Bra köp tycker vi!

Tycker inte att hyran på din lägenhet är sådär jättehög för så många kvadrat då det är "nyproducerat". Men fattar inte riktigt för egentligen hyrorna på nyproducerade lägenheter "that size" i Stockholm mycket högre... Antar att det är så att huset är gammalt men lägenheterna nyrenoverade, är det inte så?

Östermalm/Gärdet ligger ju även snäppet högre än Vasastan men nu vet jag ju inte riktigt vart er lägenhet ligger, om det inte är det huset jag gissar förståss?! Hela huset nyrenoverat och samtliga lägenheter stora som små, är helt nyrenoverade i snygg funkisstil? Fanns endast en trea kvar för några dagar sedan och kanske kan det vara den?

Ifall det är detta så är det jättefint gjort och området är ju superbt!

Tycker att ni har gjort ett bra köp så oroa dig inte, 2 450 000:- låter faktiskt inte alls så mycket för 84 kvm tycker jag!

Lycka till/
    Bella

*** Charlie Charlie Charlie Du är en liten katt... ***
  • luckysun

Vi har köpt på Sandhamnsgatan på Gärdet. Ett funkishus som renoverats. Några steg utanför porten är hela Djurgården och det tar 5 min med buss ner till Stureplan så det känns centralt. Ett minus dock är att ingen balkong finns men det får man ju ta.

Vi var i Nice i december. Min fästman friade då. :)
    Så härligt att promenera längs Promenade des Anglais och varmt var det också. Vi hann även med ett besök i Grasse.

Svar på tråden Står inför lägenhetsköp och vann budgivningen! Panik!