• Ulle73

Recept på lyxig choklad??

Jag har problem med att hitta någon precent till min underbara mamma... Vi har inte så stor budget för julklappar i år eftersom vi väljer att åka till fjällen tillsammans över nyår.

Min mamma älskar choklad. Är det någon som har recept på hur man kan göra några lyxiga praliner eller så?

Jag väntar....

• Svar på tråden Recept på lyxig choklad??
  • Ishtar

www.familjeliv.se/Forum-5-72/m1592034.html

Kolla länken i länken, sas. Vi provade dels fudge (suverän) och dels glöggtryffeln. Den senare smakar som köpt lyxchoklad! Vi tänkte dock rulla den i vit choklad och strunta i mandeln. Men själva tryffeln blev jättegod!

• Ulle73

Såg inte att det fanns fler trådar... Jag hittade tyvärr inte glöggtryffeln...

• Tess76

Mozartkulor

Kavla ut marzipan i tunnt lager. Skär fyrkanter ca 2x2cm. Lägg i en bit nougat, vik ihop marzipanen och rulla till en boll. Doppa i smält mörk blockchoklad. Lägg på smörpapper och låt stelna. Rulla sedan i kakao för att få en pudrig yta.

Jag tror jag fick ihop 30-40 st på en halv marzipanrulle och en halv nougatkaka. Det gick nästan åt 250g blockchoklad.

• Ishtar

Jag lade in en länk allra sist på favoritjulgodis. Där är den. Säg till annars, så kopierar jag!

• Ulle73

Jag hittade det.... Tack! Här skall göras julgodis!!

• Ishtar

Kan ju tipsa om att glöggtryffeln mår bra av att frysas innan den rullas i choklad!

• Ulle73

Tack! Alla tips mottages tacksamt...

• Sassafrass

För att få riktigt fin smak är det bra att använda typ marabou's mörka choklad istället för blockchoklad. Allt blir mycket godare =)

Svar på tråden Recept på lyxig choklad??