• iab

Pergotime

Hej
    Jag och min sambo har försökt få barn i över ett år utan att lyckas. Vi har redan ett barn på två och ett halvt år. Vi har försökt med allt. Jag har varit på undersökning hos gynekolog men de kan inte hitta något fel på mig. Det enda de rekommenderar är att jag provar att äta Pergotime. Det vågar jag inte eftersom jag har regelbunden ägglossning och mens och då är ju risken stor att jag får tvillingar, vilket kan innebär högrisk både för mig och ev. tvillningar under graviditeten. Är det någon som har varit i min situation och provat Pergotime med gott resultat. Om inte har ni då något annat tips åt mig. Jag börjar bli desperat.

• Svar på tråden Pergotime
  • Ayse 77

HEJ IAB jag kan väl jämnföra mig med dig att jag sitter i samma situation.Förutom då att jag inte har några barn alls sedan tidigare.Har regelbunden mens och har inget fel på min ägglossning.Fick även utskrivet pergotime och har ätit 2 kurer av dom nu.Min första tanke när jag läste bi-packsedelen att det finns risk för fler börd skrämde mig också lite!!!GUD tänkte jag inte 2 på samma gång , men eftersom jag sitter i den sittsen som jag gör så får jag vara glad överhuvudtaget om det kommer 1 eller 2 eftersom ingenting verkar hjälpa för att bli med barn överhuvudtaget.Har tyvärr inget annat tips till dig än att prova med pergotime tabletterna.Det är ju inte alls säkert att man skulle få 2 även om chanserna finns där.kmpa på.

• coerulea

Jag undrar om någon vet om det är hormonerna som gör att det finns risk för tvillingar eller om det är beroende av antalet äggblåsor som mognar. I samband med min insemination har jag ätit pergo, men det bildades bara en äggblåsa. Finns det ändå risk för att det kan bli tvillingar? Enäggstvillingar?

• capuff

Risken med pergo är att många blåsor kan bildas. Chansen/risken för enäggstvillingar tror jag inte påverkas (det är ju när ett befruktat ägg av någon anledning blir till två foster).

• coerulea

Tack för svar capuff. Det verkar rimligt, som du säger, att det alltså är risken för tvåäggstvillingar som ökar om man äter pergo.
    Jag täntke att hormonerna också påverkade ägget så att det lättare delar sig till två foster, men det kanske inte är så.

• hebbe

Jag var i TS:s situation. Maken och jag har en gemensam tös och ville ha ett barn till. Vi hade provat i över 1 1/2 år utan resultat då jag fick pergo utskrivet.

Resultatet blev trillingkillar!!

• Ria78

Testa zonterapi. Jag vet flera som fått hjälp när inget annat har funkat.

• coerulea

zak: Vissa får Pergotime för att locka fram äggblåsor och ägglossning, om kroppen inte fixar det själv. Jag har egen ägglossning, men får pergo för att det ingår i behandlingen inför inseminationen. JAg gissar att de vill vara säkra på att allt går som det ska och att de ska vara säkra på exakt rätt tid för inseminationen. NÄr ägglåsorna är tillräckligt stora så får jag en ägglossningsspruta.

JAg fick en bra beskrivning av Netriosa i en annan tråd:
    "Pergon som du nu äter, lurar kroppen att det inte finns något östrogen (det som får äggblåsorna att bildas och växa) och då ska kroppen sätta igång och börja producera det."

Svar på tråden Pergotime