• Yoko

tips till extremtorr hud

Vill gärna få alla husmorsknep ni kan mot jättetorr hud. Jag har varit så nöjd över att jag inte alls får fett hår nu när jag är gravid, men inser att det tar ut sig på annat. Jag är verkligen jättetorr i ansiktet och på läpparna. Provar mmig framgenom olika krämer och har nu en variant från apoteket mot väldigt torr hud (ej en ansiktskräm utan mer för eksem/torr hud) men inget hjälper.

Nån annan med liknande besvär och vad gör ni?

• Svar på tråden tips till extremtorr hud
  • pattisza

Vilken har du från apoteket? Locobase repair tycker jag är jättebra. Man ser inte resultat på en dag, man får smörja regelbundet så blir det gradvis bättre.

• bildamelle

Har du provat miniderm från apoteket?

• Yoko

nu kommer jag inte ihåg märket... det var inte locobase för den funderade jag på. man blir inte väldigt flottig av den då? vill ju inte bli helt högblank i ansiktet heller. Kan man ta den i ansiktet tror du? kan vara värt att testa dels är det inte snyggt att fjälla dels är det rätt obehagligt att vara så torr.

• pirumparum

Jag är likadan, det här med torr hud. På dagtid använder jag en oparfymerad hudlotion från Apoteket, typ Eucerin. medans jag inför natten smörjer mig med fet kräm som locobase, repair och låter det smälta in under natten. Vet jag också med mig att jag inte ska någonstans på ett tag kan jag smörja dagtid också.

/Therese

• Yoko

jag har just nu propyderm, som enligt expediten skulel vara samma som miniderm. märker ingen skillnad, jag är fortfarande torr under krämen.

• vicki

Hej

Peeling är ett jättebra sätt att ge liv och fukt i en torr hud.
    Dels för att det ökar fukttillförseln på djupet/gör huden mottagligare för efterkommande fuktcremer och dels för att det tar bort den här torra hinnan man kan ha (märks om huden creppar sig när man kniper ihop). Den är hinnan gör att ingen fukt kan släppas in och inga talgavsöndringar kan släppas ut och smörja huden.

Vad finns det då för peelingar?
    Jag brukar rekommendera en ansiktsbehandling med fruktsyra samt användande av samma produkter innehållande AHA/PHA-syror (frukt & mjölksyror) som te x Exuviance hemma.

Kornpeeling. En gammal klassiker som alltid funkar (om man inte har väldigt känslig, blodkärlssprängd hud).
    Kostar nada men gör under. Ca 2 ggr/v el vid behov.

Peelar gör man efter rengöring och innan fuktcreme.

Lycka till

vicki
    hudterapeut

• pattisza

Vi använde den i ansiktet på vår dotter. Fråga dem på apoteket, man kan ju ta den på kvällen så är det ju ingen som ser. Locobase återfuktar inte huden i första hand utan lägger sig som en yta så att fukten kroppen själv producerar inte läcker ut om du förstår vad jag menar. Men det är möjligt att det kan kännas obehagligt att ha den i ansiktet men jag tror garanterat att den fungerar. vi provade nästan allt annat men bara denna gav resultat.

• Yoko

jag får kanske testa locobase, tycker ni det hjälper?

• Fragglerock

Jag använder Oliva på apoteket. Jag kör nattkrämen både dag och natt, och jag som haft problem med finnar OCH torr hud samtidigt är som an barnarumpa i ansiktet! Så här fin hy har jag nog inte haft sen jag var 10 typ!

Oh no... do you think I was born tomorrow?!? ~Junior Gorg~
  • Yoko

tack för tips vicki. har varit hos en hudterapeut tidigare så jag har bra grejer därifrån bla peeling. det har funkat kanon tidigare men inte sen jag blev gravid. Har tidigare haft problme med hög talgproduktion med mycket glansigt ansikte men som var yttorr. nu har allt blivit helt annorlunda och hela jag är torr som fnöske.

• Esthra

Miniderm, propyless och i värsta fall repair är mina bästa tips till kroppen. Finns på apoteket. Tror dock inte någon av dem passar så himla bra i ansiktet.

Jag har också väldigt torr hy i ansiktet och jag använder då en nattcreme från Decleor som heter typ Aromaessence eller nåt. Väldigt oljig i konsistensen på kvällen, huden blir nästan lite varm. Mn när man vaknar på morgonen är huden slät och inte torr alls. Å inte oljig eler fet heller. Super!

Lycka till!

• Emps

Hej!
    jag har sedan något år haft problem med torr hud, jag fick efter en tid besked att jag har artopisk eksem.. det vill säga man är mycket torr (mest under höst och vinter) i tex ansikte, händer, väcken..
    det finns en rätt så ny salva på apoteket som heter galactobase. Den använder jag i ansiktet och sen använder jag apotekets ccs hudlotion på resten av kroppen.

det tar visserligen några dagar/veckor innan kroppen "reparerat" sig och balanserat sig men för mig har det funkat utmärkt och jag har inga besvär idag=)

hoppas du får bukt med torr hud=)

• Yoko

Emps, kan man använda den även om man ej är diagnostiserad med eksem?

• Emps

Ja det är nog ingen fara, det är en "uppföljare" till locobase.. lite dumt är att krämen är rätt dyr (ca 120:- på apoteket) men den är vääldigt bra, det står på den att den är till för torr och känslig hud.

du kan ju söka lite på galactobase så får du massor med träffar..
    här är några länkar:

www.boutiqen.com/produkter_stor.asp&Factoryname=Bioglan%20Ph.

www.macronova.se/Galactobase_broschyr.pdf

• Peos Mamma

Jag älska HELOSAN....det hjälper allt tycker jag...*S*...svalkar skönt oxå...Kram

• Yoko

Tack för alla tips. får prova mig fram, mitt badrumsskåp kommer väl svämma över av alla krämer 

• Alicia 72

Cliniques Repairwear for very dry skin!
    MMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm! Underbar!

Alicia

Svar på tråden tips till extremtorr hud