• USB

Vita fläckar på naglarna

Min dotter på 16 månader har kritvita fläckar mitt på en del naglar. Dessa har kommit de senaste veckorna. Är det någon som vet vad det är? Själv har jag fått lära mig att det beror på vitaminbrist men det är jag skeptisk till. Frågade på BVC och de visste inte.

• Svar på tråden Vita fläckar på naglarna
  • PuhGirl

Det är kalkbrist har jag för mig...så d har med vitaminer och göra....

• Asrta1

Har inga belägg för detta men jag har hört att det är kalkfläckar.....

Hoppas du får svar för jag undrar själv då jag också har sådana fläckar......

Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
  • vicki

Har för mig att det beror på någon mineralbrist

• mludvigs

Jag har oxå hört kalk/vitamin brist men även att man slagit sig på nageln så kan den bli lite vit där.

• USB

Är det något som jag bör göra något åt?

• linasägerhej

Fel fel fel...;)
    Gammal skröna det där med att det skulle vara kalkbrist..
    Inget farligt alls, bara runda levande celler.
    Vanligtvis är cellerna på nagelplattan tillplattade och döda, men ibland slinker det igenom någrea hela, därav det vita.
    Halvmånen är ju vit, levande alltså, sen pressas scellerna ihop, frammåt, dör å blir den hårda nageln

Kan bli extra mycket om man tex fått en skada eller slag mot nagelroten.

Helt ofarligt mao.

• Aeny

"Zinkbrist: Vita fläckar på naglarna
    Vita fläckar eller leukonychia som dyker upp på många av naglarna orsakas av bristsjukdomar. I de allra flesta fall är det zinkbrist som det är frågan om. "

kopierat från www.nyfikenvital.org/

• Lina å Tilda

Zinkbrist kan ge vita fläckar på naglarna...

www.nyfikenvital.org/

Linasägerhej; det är väl ingen myt. Och vad har du fått den informationen ifrån? Står överallt att det beror på vitaminbrister.. men alla andra har väl fel?

• Jossisen

Jag har också hört att det är en myt att det skulle bero på någon brist. Fast jag har inga säkra källor, så jag vet inte.

• la79

Det uppstår fläckar då man slår i nageln eller fingret nära nagelbandet innan nageln växer upp. Dessa växer bort iom att nageln växer ut så att säga. Det är en myt om att det skulle vara kalkbrist.

• Frostizz

Min syrra blev sjuk, stressade för mycket så magen pajade. Hon hade inte funderat så mycket över sina fläckar på naglarna förräns läkaren sa det. Hon hade både kalk o zinkbrist. O det kunde visa sig som fläckar på naglarna. Magen krånglar fortfarande m fläckarna försvann efter lite pillerätande. Men så fort hon äter dåligt el inte får behålla maten så kommer fläckarna tillbaka. men om magen är ok o kosten hålls så är fläckarna borta. Behöver inte äta extra då.

• Pärlan81

Min nagelteknolog sa att det inte var pga av nån brist. Mer att det är hormoner som kan orsaka dom.

• USB

Det kanske ligger något i det där Frostizz. Min lilla har haft problem med magen av och till i en och en halv månad med diarre var och varannan dag.

Kanske ska kolla upp det ändå.

Tack för era svar!

• Mickus

Min kille som är 1 år har också till och från haft nån vit prick på nån nagel men eftersom det växer bort har jag trott att det beror på att han klämt eller slagit sig på nageln. Dom är ju ganska klåfingriga dom små så...

Svar på tråden Vita fläckar på naglarna