• brudsnart

Mildison

Hej!
    Min snart 4 månaders bebis har sedan en tid röda fläckar på båda kinderna. Torra, flagiga och som röda prickar. När jag hade prövat allat möjligt sa de på bvc att jag kunde testa Mildison, och det blev genast bättre. Det röda försvann, men sen vågade jga inte testa mer då min egen hudterapeut sa att cortisonet kunde förstöra hans tunna hud. Hur ska jag göra, torrhetsfläckarna är tillbaka och jag har provat barnolja, kräm mm men inget verkar hjälpa. Någon som vet hur farligt Mildison kan vara och har ni ngt annat förslag på kräm?

Anna

• Svar på tråden Mildison
  • jo anna

haft samma problem m min flicka. bvc sa att det är så lite cortison i mildison att det inte var nåt att oroa sig för.

Vi testade dock en annan kräm som vi köpte på hälsokost som heter A-kräm när hon var bebis och det fungerade lika bra som mildison tyckte jag. Prova den krämen och se!!

• Oboy06

Testa miniderm den rekomenderar dom på bvc. Min lilla kille har eksem och jag använder både mildison och miniderm:)

• Eliama

Vår dotter får Mildison 2ggr/dag och enligt hennes läkare och sköterska är det inga problem med det. Det är värre för huden att vara röd, "eksemig" och fnasig. Tycker dock att du borde testa andra krämer i första hand, t ex miniderm, locobase (riktigt fet kräm). När huden ser fin ut behöver du inte använda mildison men det är bra att fasa ut den försiktigt (trappa ner användningen långsamt), annars kan det röda blossa upp lika fort igen. Det är också viktigt att skydda huden runt ögonen och ögonen från kortison så undvik kladd där. Hoppas det blir bättre snart!

• Jesster

Min son har/hade jättemycket eksem och han får bl.a. Mildison.
    Läkaren sa att jag skulle använda den 2 ggr/dag i 1 vecka och sedan 1 gång/dag veckan efter och 3:e veckan varannan dag. Man ska trappa ner långsamt.

• Babylovee

Vi gör som Oboy06, lite Mildison i kombination med Miniderm som är superbra.

Child fits mother so hold your baby tight!!
  • Stora

Det är ingen fara med kortison. Det ska användas då man har exem annars får man aldrig bort det. Extremt starka kortisonkrämer kan förtunna huden vid mycket regelbunden användning -och förr då kortison var något nytt hade det biverkningar som många idag förknippar med kortioson men både i krämform och tex mediciner med kortiosn har blivit mycket bättre  MEN exem gör att huden blir förtjockad och lärderartad så det är ju inte bättre. jag kan till och med säga så att går det inte bort så ska man få starkare kortisonkräm utskrivet för det är inte bättre för huden att man går och "duttar lite" med för mild salva. Vi har en dotter med lindriga böjvecksexem och vi gick i nästan 2 år och småsmörjde med receptfri hydrokortioson och allt blev bara värre tills vi fick starkare utskrivet. Efter två smörjningar så var exemen borta! Sen gälller det att smörja smörja smörja. Först då med starkare om det behövs sen går man över på mild salva och sen enbarnt mjukgörande.

Det lilla som är i mildison och hydrokortison är inte farligt. Smörj med det tills fläckarna gått ner då  går du över till MINIDERM eller ännu bättre till riktigt torra fläckar och som skydd LOCOBASE REPAIR den är jättebra. Håll alltid huden mjuk med dessa krämer så ska du se att du slipper smörja så ofta med kortisonet. Du kanske bara behöver hålla mjukt då fläckarna gett med sig.

Svar på tråden Mildison