• Eli

Hur många lektioner för körkort?

Jag, snart 34 årig småbarnsmorsa i Stockholm måste skaffa körkort nu. Eftersom jag inte har någon möjlighet att övningsköra privat måste jag räkna på vad det kommer att kosta mig. Därför undrar jag:

Hur många lektioner behövde ni för att klara körkortet? Berätta gärna skräckexempel, lysande exempel och alldeles vanliga erfarenheter.

Jag har hört 30-40 lektioner som mått mellan tummen och pekfingret. Stämmer det?

• Svar på tråden Hur många lektioner för körkort?
  • Axels och Annies mamma

Ingen alls, jag körde privat så jag kan inte hjälpa dig men vill önska dig lycka till med körkortet.

• brokig

Jag tror det beror jättemycket på i vilken stad man kör. I den stad jag körde upp och övningskörde (en av de större i Sverige och ökänd för sin höga kuggfrekvens) bedöms det normala vara någonstans runt 55 till 60 lektioner. Jag körde 63 lektioner, men då var de sista 5 repetition i väntan på min uppkörningstid.

I mindre städer tror jag ditt mått verkar mer sannolikt. Dock rekommenderar jag dig att köra i den stad du planerar att köra i när du är klar med körkortet. Man vill ju vara trygg i sin hemstad och behärska de moment som finns där. Visst kunde jag ha övningskört i Mora, men hade jag vågat ge mig in i storstaden sen? Troligen inte, efetrsom jag är ganska feg.

Har haft körkort i prick en vecka, så min statistik är synnerligen färsk

• Eli

Tack ni som svarat - jag ska köra i Stockholm!

Inga fler erfarenheter?

• mia 82

Jag tog tre lektioner, men jag körde privat...

• Josefin86

Jag hade en väldigt seg lärare i början så han puschade inte på mig och jag körde typ en gång i veckan och betalade en massa pengar jag igetligen inte hade och kom ingen vart, sen fick jag min dotter och var mammaledig och ammade började köra igen när hon var ca 4 månader, bytte körlärare och fick en kanon, hon puschade på mig mer än vad jag trodde jag skulle klara.
    Vi körde varje/varannadag och sen var jag klar inom ca 1 månad.
    Man lär sig mera om man kör tätare än en lektion här, och en där.
    Men om jag räknar allt som allt höll jag på kanske 2 år och betalade mer än vad jag skulle behövt.
    30 lektioner låter bra, men tror du kan bli klar fortare om du kör intensivt!
    Lycka till!

• Lillabjörnen

Jag körde ca 25 lektioner på körskolan fast jag körde mkt privat oxå i ca 1,5 år. I en medelstor stad. Undrar om det inte är svårare i Sthlm...?

• Tjiklex

14 x 40 min. Körde inget hemma.

• Tjiklex

tillägg! tror det är rätt många körskolor som får eleverna å köra mer än vad som behövs.. så är det här iaf... Btw mina 14 lektioner var 7 dubbla.

• melonpuss

ca 15 lektioner tror jag. Körde privat också.
    Läraren tyckte jag skulle ta 5 lektioner till för han tyckte inte jag var redo för uppkörning men jag klarade den ändå! Man ska nog passsa sig lite så att man inte betalar mer än vad man behöver det kostar ju en del.

• white lilly

Min pojkvän är trafiklärare och han säger att man ska ta ungefär 1-2 lektioner per levnadsår, men självklart är det ju individuellt. Alla lär olika fort.

• Mia83

Här säger de ca 50-60 lektioner, vilket jag tycker är vettigt.
    Jag körde nog ca 50 lektioner innan uppkörning.
    Det gäller att komma ihåg varför man behöver många lektioner också. Att lära sig köra bil handlar ju om så mkt mer än att bara lära sig att "köra bilen".
    Man ska under sin utbildning hinna köra tillräckligt mycket för att uppnå en nivå där det körningen kommer mer eller mindre automatiskt.
    Sen är det ju upp till var och en om man vill köra för att "klara uppkörningen" (vilket jag med en aning tur hade kunnat göra efter 25 lektioner) eller om man vill bygga en säker utbildningsgrund att stå på, och bygga vidare på, när man väl har körkortet.

• Mor Gulle

Jag körde ca 20 lektioner, nästan inget hemma, bara på körskolan. Var klar på 2 mån med körkortet.

• brokig

Mia83: Jag kan skriva under på allt du säger. Jag inte bara klarade körkortet efter mina lektioner, jag körde dessutom bra och var inte rädd för att köra i vissa miljöer eller liknande.

Jag hade ju kunnat klara mig på 15 lektioner i Mora, men hade jag då vågat åka 4-filig motorväg, tät stadstrafik och klarat av att få motorstopp i stadens mest trafikerade och brantaste backe? För egen del svarar jag ja. Jag vet att jag inte hade vågat lära mig de momenten på egen hand när körkortet var klart, utan jag är glad att jag fick möjlighet att köra motorvägspåfarter, accelerationssträckor och rusningstrafik i city med en trygg lärare bredvid. Nu har jag självförtroende i körningen och vågar ta mig an vilken situation och stad som helst.

• Lantani

Jag körde inte så jätte mycket hemma, men ändå en del. På körskolan körde jag först 16 lektioner och hade uppkörning efter det, men klarade inte denna uppkörningen så jag tog 2 lektioner till och klarade körkortet på 18 lektioner.

Har nu haft körkort sedan 15 december.

• Lantani

Föresten ett tips. Se till att köra dubbellekitoner om det går. Det blir så mycket bättre och det känns som man lär sig mer eftersom det tar ju andå sin lilla tid och hoppa ut och in i bilen och köra till och från körskolan!

• octopuzz

Jag tog en intensivkurs och körläraren bedömde efter en gratislektion att de skulle behövas ca 15. Det blev till slut 16 (en extra innan uppkörning pga väntetiden)

• thisismylife0

Lite över 30 har jag för mig.Körde inget hemma. Sambon tog ca 16 lektioner, körde inget hemma.Så det kan variera väldigt.Men 50-60 lektioner låter extremt mycket. Så mycket kan du ju inte behöva räkna med ändå.30-40 lektioner som du skrev låter som ett ganska rimligt antal.

Svar på tråden Hur många lektioner för körkort?