Vad göra med cous-cous?
Ge mig inspiration!! Vad ska jag laga med cous-cous? Som inte blir torrt o tråkigt..
Ge mig inspiration!! Vad ska jag laga med cous-cous? Som inte blir torrt o tråkigt..
Jag brukar koka den med en halv buljong tärning, sen blandar jag i kokad brocolli, paprika, svamp och purjolök. Sen kan du servera det med lax, kyckling eller kassler- supergott med cashew nötter i också.
Först och främst ska du koka den i buljong.. annars smakar det ju trolldeg. Sen brukar jag blanda i lite wokade grönsaker i cous-cousen och servera med stekt lax och nån god kall sås.
jag brukar ha cous-cous i salladen istället för typ pasta... då kan man ju slänga i lite allt möjligt gott. Avocado, fetaost och rödlök är standard i mina sallader. håller med tidigare svar ang buljongtärning!
Enkel kall sås till bla couscous:
turkisk yoghurt
ev salt
pressa i limejuice efter smak.
Brukar blanda i div grönsaker jag har hemma. (ex zuccini, tomat, paprika, svamp, oliver etc)
Jag häller alltid i gurkmeja i vattnet så blir det en härlig färg på maten också. Gurkmeja smakar ju ingenting. Har även i olivolja och buljong.
Lycka till!
Min bror bjöd mig på så suveränt god mat för ett tag sedan.
Han hade gjort saffrans cous-cous och till det var det grillad kyckling och arlas smaksatta creme-freich, den med saffran o tomat smak. Till det var det sallad o vin...........jätte gott
MM håller med jakeline.
Jag brukar blanda isbergssallad, tomat, gurka, groddar, avokado, Cous cous, olivolja salt & peppar. Jättelätt och hur gott som helst...Sen lite krutonger till, eller nåt gott färskt bröd.
Tack..det låter ju gott allting.
Couscous med heta räkor
Grilla 2 röda paprikor i ugnen (dela dem i halvor, ställ dem i het ugn ca 8-10 minuter, tills de börjar få blåsor och bli svarta). Skala under rinnande kallt vatten och skär dem sedan i strimlor.
Skär 2 röda lökar i tunna skivor. Skala 1 kg räkor (eller ta färdigskalade frysta). Blanda en marinad av 3 krossade vitlöksklyftor, saften av 2 citroner, 4-5 msk olivolja, några tsk sambal oelek samt MYCKET salt (gärna grovsalt). Häll marinaden över räkor, paprika och rödlök. Låt dra minst en halvtimme.
Servera med couscous samt en sås på naturell yoghurt och mosad avocado, eller på yoghurt och färsk mynta.
Brukar ha couscous till paprikohalvor som är fyllda med köttfärssås. Och så bea till detta så inte det blir så torrt! suuupergott
Eller det här (snabbmat )
Skär kryddiga korvar av något slag i ett par cm långa bitar. Fräs dessa ihop med t.ex. squash, lök, äpple etc i bitar. Rör ner färdigkokt couscous. Smaka av med soja och sweet chilisås.
Jag brukar göra en cous-cous sallad med avocado,gurka, tomat, purjo (el gul lök) o sen pressar jag i vitlök o citronsaft o ev lite salt. Den är jättegod till grillat kött!! I dag åt vi en couscous sallad med avocado, gurka tomat, vitlök,citronsaft o kassler, till lunch! Den är väldigt uppskattad av barnen! 4½ o 1 ½ år!!
Jag brukar bara hälla på kokande vatten på couscousen o salta. Tycker det blir gott ändå sen när man kryddar!
Jag gjorde fisk och couscous häromdagen.
Köpte en förpackning Creamy citrus Fish på Ica, den ska blandas med 2 dl creme fraiche och 2 dl vatten. Sen häller man det över ex ca 5-600 gram torsk och så en kvart i ugnen. Blir god och kärmig sås och till det hade jag couscous.
Dukan göra allt med couscous. Brukar själv göra som många ovan, feta, ruccola, tomat och avocado är kanon i couscous. Ha även i lite citron på couscousen efteråt. Och glöm inte buljong!
Ett kanon recept är "fusk" tabhoulle
Gör couscous som vanligt. Medan dan drar fin hackar du röd lök, gurka, tomat och bladpersilja. När couscousen är klar blandar du ner allt tillsammans med citronsaft, lite citronskal och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Låt allt svalna och ställ det i kylen. Ska serveras kall eller rumstempererad. Jättegott på sommaren till grillat och perfekt på en buffé. Självklart gott nu med till stekt mat. Servera gärna en sås på yoghurt, vitlök, citron och SoP till.
Har gjort det själv fast med bulgur nu ikväll.
Lycka till!
Gör en kycklingryta med goda grönsaker och blanda buljongen och alla bityar från den med cous-cous så den får smaken av bulkjongen, supergott kan även göras med bulgur el ris
om man vill ha mer smak på cous-cousen så kan man ha i kryddblandningen men egentligen har att få till en enkel salladsdressing. Det blir suupergott!
Yougurt är super gott att ha till också. Där kan man ju blanda i lite vad man vill. Vi brukar köra med stark tacosås, italienska kryddor eller bara lite vitlök och gurka
Pitabröd fyllda med couscous, fetaost, soltorkade tomater, houmous, sallad etc. gott och nyttigt.