Recept på kall senapssås?
Jag skulle vilja ha en kall senapssås i morgon till kycklingen men hittar inget recept. Någon som vill dela med sig av ett gott recept?
Jag skulle vilja ha en kall senapssås i morgon till kycklingen men hittar inget recept. Någon som vill dela med sig av ett gott recept?
jag skulle testa mig fram med gräddfil eller cremefraisch ha i lite salt och peppar,senap smaka av testa att ha i ngt annat smaka av...
Hälften lättyoghurt, hälften gräddfil. Dijonsenap efter smak, salt, örtkryddor och pressa i lite vitlök. Gott och starkt.
puff
Kall senapssås
Buffé nr 6 2004, sid 13
Ingredienser
Portioner: 10
4 dl lättcrème fraiche
3-4 msk fransk senap
1 dl visp- eller mellangrädde
1 tsk salt
nymalen vitpeppar
Gör så här
1. Blanda crème fraiche med senap. Vispa grädden och rör ner den i blandningen. Smaka av med salt och vitpeppar.
Ingredienser 6-8 port. :
3 msk honung
1-2 msk fransk, osötad dijonsenap
1 krm salt
1-1 1/2 tsk gult senapsfrö, att krossa i mortel
1 dl vispgrädde
1 dl finhackad gräslök
Så här gör du:
Elvispa ihop honung, senap, salt och krossat senapsfrö. Tillsätt grädden med elvispen i gång och vispa blandningen tills den är krämig och bearnaisesåsliknande. Rör i gräslöken.
Gör gärna såsen en dag i förväg så att smakerna får chans att mogna ihop.
Servera den kall till köttet.
Ingredienser Ca 8 dl sås:
1/2 gul lök
3 syrliga äpplen
1 liten honungs- eller cantaloupemelon
2 msk olja
1 1/2 dl torrt vitt vin
1 dl grönsaksbuljong
rivet skal och saft av 1 lime
1 msk fransk senap (provensalsk)
1/2 tsk salt
Så här gör du:
Skala och finhacka löken. Skala, kärna ur och fintärna frukterna. Fräs först löken ett ögonblick i olja i en kastrull. Lägg ner frukterna och rör om. Tillsätt vin, buljong (vin kan eventuellt ersättas med bara buljong), lime och senap. Koka utan lock tills frukterna är mjuka, cirka 10 minuter. Mixa allt till en slät sås och smaka av med salt. Såsen kan serveras varm eller kall.
God att servera till grillad fisk, kyckling och tunna kasslerkotletter.
Kall senapssås
4 dl gräddfil
2 msk dijonsenap
1 dl hackad saltgurka eller smörgåsgurka
1 dl hackad färsk dill
salt och peppar
Jag har gjort receptet ovan med saltgurka. Den står nu i kylen. Väldigt smarrig! Tack AnnaK.