• Zafara

Näsblod...??

Sitter här just nu å blöder näsblod för 2:a gången i hela mitt liv!!
    vet ju att de händer grejer med slemhinner å sånnt, men aldrig hört att man kan blöda näsblod under grav??

Så hur får man de å sluta???

• Svar på tråden Näsblod...??
  • after eight

Jag hade jätteproblem med det, men ganska sent i graviditeten, runt vecka 30. Jag hade innan dess aldrig blött en enda gång. Det var bara att ligga ner och trycka på näsroten och hoppas på att det skulle gå över.

Kroppen är allt en bra konstig manick!
  • kimmye

Jag har vaknat på morgonen två ggr och blödigt näsblod. (V.30)

• Zafara

har gått in i vecka 33 idag, men de verkar som de är en grej som kan komma runt dom här veckorna??

Är förkyld nu oxå, så man snyter sig ju mer än vanligt, om de kan ha nått med de hela å göra oxå?

• T a m m y

Jag har haft näsblod hela mitt liv...man ska snyta sig,det brukar vara en stooor sak som vill komma ut sen slutar det. Annars får du luta tillbaka huvudet och hålla upp höger arm ifall det rinner från vänster och tvärtom.Det brukar hjälpa att ta kallt vatten på nacken också,detta mest under sommaren....joo,det finns sjukt mycket man kan göra,vad gör man inte för att det ska sluta.

Jag lider med dig,hoppas det slutar snart.

Regel nr.1 jag har alltid rätt.Regel nr 2, om jag mot förmodan skulle ha fel gäller regel nr 1.
  • carola1977

näsblod är vanligt under graviditet. slemhinnorna blir sköra.

• carola1977

det gör också att man lättare blöder när man borstar tänderna eller använde tandtråd.

• Zafara

Tammy:
    nu har de slutat, men de tog 20 min... men de va som du sa, en grej som kom ut, efter de lugna de ner sig

Nu vet ja hur ja ska göra nästa gång, antar att de här inte va sista...

Tack ni som svarat

• Lena1983

Jag har fått lära mig att man böjer huvudet fram och nyper åt näsan andas genom munnen (såklart) Man kan blöta en handduk i kallvatten och lägga på näsan. Varför man inte ska luta bakåt är för att då rinner det bak och ner i halsen. lutar man framåt blir det ett tryck på "såret" i näsan för att blodet tar sig inte nånstanns. Det fick jag veta då jag satt på pakuten och hade blött i två timmar.
    Hoppas ni förstår vad jag menar.

• Zafara

Lena 1983: 2 timmar låter inge roligt, hoppas de har blivit bättre nu

• MeNoLike

jag har blött näsblod 3 ggr nu under min grav... och före har jag aldrig blött vad jag vet iaf... bara snyta sig å stoppa in papper i näsan så går det över så småningom!

• chess1979

jag blödde MKT näsblod när jag väntade mitt tredje barn. det KAN vara ett tecken på lågt hb. jag var nere på 86 i hb och då blödde jag mkt. varje gång jag började sjunka i hb och landade runt 100 så kom näsblodet.

men det är även som dom andra säger. man har väldigt sköra slemhinnor när man är gravid.

♥12♥
  • T a m m y
    Lena 1983: Jag har ju som sagt haft detta i hela mitt liv,varför man ska luta sig framåt får jag tyvärr kolla upp.Vet du när man levt med detta så kommer ju läkarna med en massa tips...så även denna alltså inget jag själv hittat på.När det blöder så mycket som det gör på mig,så gäller det ju att inte förlora för mycket blod
    Regel nr.1 jag har alltid rätt.Regel nr 2, om jag mot förmodan skulle ha fel gäller regel nr 1.
  • T a m m y
    T a m m y skrev 2007-01-16 17:44:16 följande:
    Lena 1983: Jag har ju som sagt haft detta i hela mitt liv,varför man ska luta sig framåt får jag tyvärr kolla upp.Vet du när man levt med detta så kommer ju läkarna med en massa tips...så även denna alltså inget jag själv hittat på.När det blöder så mycket som det gör på mig,så gäller det ju att inte förlora för mycket blod Regel nr.1 jag har alltid rätt.Regel nr 2, om jag mot förmodan skulle ha fel gäller regel nr 1.
    menar klart bakåt!!!
  • Sunflower

Jag blöder näsblod ca 2 gånger varje dag. Vissa dagar mer, andra mindre. Mina arbetskollegor, familj och vänner är vana vid att se mig med en papperstuss i ena näsborren. Men det börjar irritera mig lite nu (är i v 29)

• T a m m y

Tänk att det är på grund av grav. jag får ju dras med det oavsett bäbis i magen eller inte

• Tess82

Har alltid haft lätt för att blöda näsblod och har sedan jag var liten fått lära mig att man ska sitta rakt eller böja lite framåt och trycka på näsan, men inte luta bakåt då rinner ju blodet ner i halsen, urk. Brukar sluta ganska snabbt om man håller ett finger tryckt mot näsan. Efteråt kan det bli en blodklump i näsan som man måste snyta ut men vänta gärna en stund för annars kan det börja blöda igen.

Bf 10e Maj
  • Lena1983

Tammy: Det var inte första gången jag blödde näsblod. När jag var liten sas det att man skulle luta sig bakåt. när jag var kanske i 10-13 års ålderna och var hemma för att jag var sjuk så var det om näsblödning på tv. Då sa dom att man skulle luta huvudet lite framåt och nypa ihop näsa. Då skulle blodet pckas ihop och torka till (ett tryckförband) och då slutar det bölda.

Ni kan annars läsa:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

Hoppas länken fungerar.

• morre

Jag blödde näsblod några gånger i slutet av graviditeten och trodde att det berodde på ett lågt hb men det behöver det inte göra!

Mätte mitt och det låg på 140 ca så i mitt fall var det nog tvärtom, jag blödde nog ut överskottet

Men jobbigt är det ändå!

Svar på tråden Näsblod...??