• blondtjej

Arbetsreferenser

Ska på intervju på måndag på teknikmagasinet och jag och en kollega på mitt förra jobb ska skriva referenser.. Vad ska man skriva!?
    Denna annonsen svarade jag på:
    "Att vara säljare hos oss innebär att vara aktiv och engagerad. Varje dag möter du och dina medarbetare hundratals kunder som skall bemötas med bästa service och kunnande.

Vi söker dig som:
    - fyllt 18 år
    - tycker om att träffa människor och ge service
    - är driftig, målinriktad, flexibel och har ett glatt humör
    - har tidigare erfarenhet från försäljning och kassa
    - är intresserad av teknik och har datorvana
    - kan ställa krav på dig själv och din omgivning
    - har förmågan att fungera såväl självständigt som i grupp
    - vill arbeta heltid/deltid
    - kan börja omgående

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
    Endast skriftlig ansökan, gärna med foto, oss till handa senast 070115"

Har jobbat på Siba innan (endast 4 månaders vik)..

Vad tycker ni att det är viktigt att tänka på?

• Svar på tråden Arbetsreferenser
  • LeWi

Vet inte vad du menar riktigt... du har redan skickat en ansökan antar jag  - eftresom du ska på intervju och ansökningstiden har gått ut...
    Men referenser skrivar man ju inte själv?

Jag brukar oftas lämna telefonnumer/epost till mina referenser när jag är på intervjun.
    Så får de ringa upp om de är intresserade...
    Om det r din kollega som ska skriva referensbrev åt dig så kan det väl vara bra att skriva om hur trevlig du är att jobba med, att du har bra servicekänsla och är bra på att hantera kunder, att du är social och utåtriktad... typ

Lycka till!

• ReRant

Kanske något åt detta hållet:

[Namn], [personnummer], har varit anställd hos oss vid [Namn på företag] under perioden [datum] till [datum].

Huvudsakliga arbetsuppgifter har varit [blabla] och [blabla]. Yrket ställer även höga krav på [blabla] och [blabla].

[Namn] har alltid mycket väl utfört sina arbetsuppgifter till vår belåtenhet. Han/hon är mycket uppskattad av såvål arbetskamrater som chefer och kunder.

Eftersom [namn] har valt att söka sig vidare vill vi ge honom/henne våra allra varmaste och bästa rekommendationer och önska honom/henne lycka till på sina nya arbetsplats.

[Chefens underskrift]

• ReRant

Eller menar du mer CV och personligt brev?

Som LeWi skrev är det ovanligt att man får påverka sina referenser. Dock vet jag tex att min sambo var väldigt uppskattad på sitt förra jobb och chefen sa: "Skriv ditt eget referensbrev så skriver jag under. Se till att ge dig ordentligt med beröm."

Det var en rolig chef.

• blondtjej

nope.. menade referenser, men ska nog bara lämna telefonnummret till min fd arbetskamrt!
    jag vet att man inte skriver referenser själv, men jag var med när hon skrev dom å så.. och jag ville ha hjälp med bra ord som kunde hjälpa mig till jobbet Vill verkligen ha detta!!

Tack för er hjälp

Svar på tråden Arbetsreferenser