• Nya stjärnan

Rekommendera förskola i Malmö?

Hej Malmöiter!
    Jag ska snart ställa min dotter i förskolekö i Malmö.
    Tänkte gå och titta på de som ligger i vårt område, men tänkte ändå lägga ut en krok om det finns någon som har hört om en exeptionellt bra förskola.
    Engagerade och kompetenta lärare är det viktigaste för mig.
    Tack!

• Svar på tråden Rekommendera förskola i Malmö?
  • Nya stjärnan

Jag bor i Södra innerstaden.

• Magicmum

Jag har min dotter på Drakens förskola (På Möllevångsgatan vid Folkets Park) och vi trivs över förväntan där.

• Hannapanna72

Hört att Hästhagen ska vara bra liksom Ga Väster (finns det flera där?)

/Hanna, Luleå som bott 5 år 1997-2001 vid Kronprinsen *saknar*

• palmblad

Hästhagens fsk har uteslutit tårta o glass då barnen fyller år, så det skulle jag inte välja.
    Har du möjlighet att köra en bit, är Hindby småskola väldigt populär. Där har de förskola o lågstadium. Jag funderade lite på det, men vi tyckte det blev för långt. Bor inte i Malmö nu.
    Akta dig för Förskolan S:ta Elisabeth som är katolskt. Där mår personalen inte bra o inte barnen heller anser jag.
    Min son gick på Svansjön på Bellevuegården. Okej.
    Södra Innerstaden har jag inte hört mycket om, fast jag varit vikarie, men Oasen har jag hört gott om även om det var länge sen.

• Olgas

Tänkte bara påminna om det dära med förbjudet mot glass och tårta när barnen fyller år - det är på order från högre instanser som ansåg att socker skulle bort från förskolan.

Vi gjorde dock omröstning bland våra föräldrar o lät dom bestämma - vi ansåg det mest rättvist.

• Maisie

Nu tycker jag att det som Häathagen gör är mycket bra men att det kommer från högre instans är bara bull. Då skulle det gälla på alla kommunala förskolor inte bara Hästhagen. Något slags initiativ måste ha kommit från personalen. Jag skulle gärna ha mina barn på den förskolan.

Jag kan inte hålla med om Oasens förskola. Förskolan ligger i ett vackert hus och lokalerna är vackra med högt i tak, burspråk och stuckatur men deras gård är en innergård där de boende släpper ut sina barn själva för att de ser att förskolan är ute (=gratis barnpassning). Det har iallafall tidigare hittats kanyler och liknande i buskarna. Nu är min information ganska gammal men själva området förskolan ligger i har knappast fått ett bättre rykte. Personalen kan ju vara helt underbar och på så sett kompensera.

Hindby småskola har jag hört gott om men de är privata och har en lång kö så det gäller att ha tur om man ska få plats där.

Södra sommarstaden tillhör din stadsdel. Den ligger lite avsides men har en fin gård och ligger mycket nära Pildamsparken. Det är en mycket stor förskola så det kanske avskräcker men vad jag förstår så är avdelningarn uppdelade på olika gårdar så att det inte ska bli för många barn. Förskolan ligger vid rondellen vid MAS och Pildamsparken.

• Olgas

Maisie, Jodå det var REKOMMENDATIONER från högre instanser att man skulle ta bort så mycket socker som möjligt. HAr själv suttit som representant från mitt område i diskussionen kring socker.

• Maisie

Hästhagen har ju gått mycket längre än alla andra förskolor i Malmö och i stadsdelen med för den delen. Det har nog inte bara varit uppifrån det kommit utan personalen har nog det största ansvaret för detta. De flesta förskolor har dragit ner på sockret men de har inte gjort så radikala förändringar som de gjort. Nu vill jag åter igen påpeka att jag inte kritiserar Hästhagens förskola för jag tycker de gör rätt.

www.skolutveckling.se/kvalitetsarbete_ledning/forskola/framtidens_arbetsplats/pedagogikens_mojligheter+/artikel/

"dén föddes vid en personalkonferens för några år sedan, när personalen bland annat diskuterade hur barnen uppvaktas på födelsedagen – med 77 födelsedagar att fira, blev det många tvåliters glasspaket som passerade matborden – och allt onödigt socker som barnen får i sig, både på födelsedagar och till vardags."

• Maisie

Ok det funkade inte heller. Vilket uruslet system de har på FL. www.skolutveckling.se/kvalitetsarbete_ledning /forskola/framtidens_arbetsplats /pedagogikens_mojligheter+/artikel/?contentId=7764

Om det fungerar som det ska så ska delarna läggas ihop till en adress.

• Hannapanna72

Tycker också det är viktigt med god mathållning för barnen men ska det verkligen vara det främsta kriteriet vid val av fsk...

• Nya stjärnan

Spännande tråd visar det sig, vill gärna ha fler tips!

• Ellpi

puffar upp denna tråd,vill också ha lite tips!

• Dixie

tyvärr är det väl så i Malmö att man får vara tacksam om man får en dagisplats - så ha inte för stora förhoppningar på att kunna välja och vraka.

Svar på tråden Rekommendera förskola i Malmö?