Livet som kock?
Hur mkt tjänar en nykläckt kock? Utan erfarenhet ....
Ska på en jobbintervju imorrn för kock och undrar lite.. det stod i annonsen att man inte behövde erfarenhet.. dom kanske utbildar ? vet ej...
Iaf.. hur är kock som yrke ?
Hur mkt tjänar en nykläckt kock? Utan erfarenhet ....
Ska på en jobbintervju imorrn för kock och undrar lite.. det stod i annonsen att man inte behövde erfarenhet.. dom kanske utbildar ? vet ej...
Iaf.. hur är kock som yrke ?
Kock är slitsamt, dåliga arbetstider, varmt och semibra lön. Man får ont i ryggen, nariga händer och ont i fötterna.
Men roligt om man gillar att laga mat!
hur menar du med dåliga arbetstider och vad betyder "semi" ? hehehe
bättre än servitris ?
17000 innan skatt tror jag avtalet ligger på..
Yrket är sena kvällar och helger för det mesta, tungt, varmt osv
Men det kan som sagt vara ganska kul också..
e du kock??
Kock yrket är jättekul tycker jag men tyvärr har jag valt bort det pga av dåliga arbetstider (kvällar och helger oftast) dålig ob ersättning och lön överhuvudtaget. Det kan även vara väldigt stressigt. Gå på intervjun och se vad de har att säga.
Ett tips är att ta kontakt med hotell och restaurang facket innan du går på intervjun. Hör dig för hur pass mycket du kan kräva i lön.
Lycka till!!
nej jag är inte kock än hehe.. inte utbildat mig heller men ska på intervju imorrn, tydligen behövdes ingen erfarenhet...
mrsapril: jaha.. jag trodde de var många som tyckte om jobbet, verkade kul.. (hoppas de bara inte är som hells kitchen hehehe)
Mja.. begär inte mkt eftersom jag inte kan så mkt.. så därför undrade jag var minimum låg på så jag vet att jag inte blir LURAD!...
Står allt på deras hemsida? för jag är ju servitris men hittade inte lönena...
17000 är alltså för utbildad kock, så det är ju inte så mycket man får som outbildad. Det är usla löner inom kockyrket..
Jag jobbar i restaurang som servitris just nu och "hänger" ofta i köket. Det är ofantligt varmt därinne, och de måste ha tjocka kläder på sig. Nariga händer som någon sa, och så brännmärken både här och där. Tycker det verkar jättestressigt också, och så är kockar alltid tjuriga hehe. Jag tycker jag har det bra som iaf kan komma ut ur köket.
Nu lät jag som värsta neggot, men kockyrket passar inte mig
hehe jag är servitris nu men vill komma därifrån hehe.. ja, hur mkt kan man få som otubildad.. tänker iaf inte bli lurad.. ska höra vad dom säger idag, ska dit idag nämligen..
här är annonsen
lokus.unt.se/tpics/UNT/bild_300/6638225.jpg
Har du utbildning som kock?
För laga mat bör man ju kunna, även om det står att man inte behöver ha vana.. Dom säker ju en kock
Semi - mittimellan. Den är inte jättedålig men inte bra heller. Man KAN få bra, men då ÄR man bra åxå.
När jag jobbade fick den bästa kocken motsvarande 21000 (fast i timlön då) för att göra sittningarna. Men det är inte det bästa stället, bara den bästa kocken att uppbringa som timanställd. (I vårt fall några väldigt bra som pluggade)
Jag fick med erfarenhet och utan utbildning typ 15 000 (fast timlön då). Men då var jag student och hade en students fördelar på ett kårhus...
Detta är några år bak i tiden ska tilläggas.
Lycka till!
Jag har oxå undrat över detta.. min man går kockutbildningen just nu, och vi är lite intresserade över vad kockar tjänar..
är det väldigt olika i landet?? tjänar man bättre eller sämre i mellansverige.. typ västernorrland?
min make är kock och det är mkt kväll o helt som andra skrivit. ja när restaurangerna är öppna såklart.
I stockholm tjänade han bättre än han gör nu och han har 17 års erfarenhet av att jobba i köket och köksmästare har han också varit ett flertal gånger. I sthlm hade han ca 22.000 + dricks. Här ute i ödemarken men med 7-16 jobb har han några tusen mindre.
Så outbildad utan erfarenhet så kanske du inte får så mkt.
En outbildad vän med flera års erfarenhet tjänar ca 18.000
nu har jag varit på intervjun och anledningen till att dom hade skrivit så i annonsen är för att mästerkocken vill utbilda sina egna så man inte är bunden till en viss sorts mat redan. helst ska man vara ung..
gick intervjun bra då?
jorå, de lät bra allt men han skulle träffa andra och skulle ringa mig efter helgen och säga om jag fick komma på prov i två veckor eller ej.. om dom två veckorna gick bra fick jag fortsätta där.
men har fått ett annat jobberbjudande hos polisen och börja omgående så jag får se om dom ens ringer, är ju alltid bra med en kockutbildning till senare iaf om jag inte skulle vilja fortsätta me de å¨samma ställe