• Tussens mamma

mammaledig i 8 månader, för kort?

jag är hemma med min lilla godis som heter ebba. hon är född i maj. jag ska vara hemma till 24/1, då börjar jag skolan igen och min sambo ska vara hemma hela vårterminen. ebba kommer vara 8 månader då jag börjar skolan och pappan tar sin föräldraledighet. när jag berättar detta för folk omkring mig så blir svaret nästan alltid: "men ska du börja så snart? hur ska det gå?"
    ebba är en riktigt duktig tjej. hon sover hela nätterna. hon äter bra, dvs allt man erbjuder. inga problem helt enkelt. och ända sen jag slutade amma då hon var 4 månader så har det gått minst lika bra med pappa som mamma. hon trivs lika bra med oss båda!
    nu till min fråga:
    -är det för kort att vara hemma i "bara" 8 mån?

kramis

• Svar på tråden mammaledig i 8 månader, för kort?
  • LabLover

Det tycker inte jag! Du och din man ska göra som det passar er och strunta i vad andra säger. Barn behöver båda sina föräldrar och jag tycker det är underbart att pappa också får vara föräldraledig - för att ni väljer det! Lycka till!

• firhilwen

Jag var bara ledig i 6½ månad efter att jag fött nr 2. Jobbar heltid och det går bra även om jag är väldigt trött stundtals. Lillen är nu 8½ månad...

• SC o EP

Jag började jobba när lillen var 8 1/2 månad. Då tog pappan över föräldraledigheten och det går hur bra som helst!!

• Maggis

Började jobba när Melker var 8 mån. Gick hur bra som helst
    Gör som ni vill, omgivningen har väl inget med det att göra?

• beautiful mami

Det viktigaste e ju vad ni känner. Håller med Maggis

• sagan500

Klart det går jätte bra...men tänk efter hur du själv känner.

Vi ska göra precis samma, min bebis pappa ska vara hemma nu hela våren och då kommer hon vara lite över 8 månader då jag börjar jobba efter jul...men ojojoj vad det känns att behöva lämna henne ifrån mig...kände inte så när jag bestämde mig...så mitt tips är att känna efter moga =)

Fast skolan är kul!

/Sagan

• Fido

För tjejen är det nog inga problem alls att byta hemma-förälder. Om det är svårt för någon, så är det nog för DIG. Jag känner mig inte redo att börja jobba igen, vill vara hemma med Tilde ett tag till. Hon blir åtta månader till jul. Tycker att det är strongt av dig att dela lika med pappan.

• norgesessan

jag tycker inte at det är fel, pappan får ju glädjan att få vara pappalädig med....i tyskland börjar alla att jobba efter tre-fyra månader..då får dom små börja p dagis.....

• Kickson

Gör som NI känner e rätt! Det är väl bra att pappan också får va hemma! Du har ju ändå slutat amma, så det är ju som du skriver lika bra med pappa som med mamma.

• Mama Bean

Jag har varit hemma nu i 9 mån snart o nu är det makens tur att ta över.
    Helt rätt tycker jag
    De måste också få känna på att var föräldra"LEDIG".

kram MB

• Pontus

jag tycker det låter jätte bra!!
    om han trivs och ni känner er nöjda med beslutet ska du inte lyssna på dumbollarna som fråga sätter er!
    gör som NI vill!!
    kram!

• Jennie med ie

Ingen skulle väl få för sig att säga detsamma till en pappa? "Va, ska du bara vara hemma 8 månader??" Jag tycker det låter genomtänkt och aldeles utmärkt.

• Myrillan

Jag började jobba två dar i veckan när Leon var 4 mån. Jag helammade. Köpte mig en bra pump och Leon fick bröstmjölk av pappa. Nemas problemas
    Fast då ska jag tillägga att anlednigen till att jag jobbar redan nu är att kunna dra på föräldraledigheten så att Leon kan börja dagis först vid 2,5 års ålder. sen är det skönt att komma ut i verkligeheten oxå

• Pallas

Fundera lite på varför folk reagerar med att tycka det är något konstigt att lämna barnet med pappan... det säger ganska mycket om hur långt vi (inte) kommit i jämställdhetsdebatten.

Om du sagt att ni skulle lämna till dagis hade jag sagt att det tror jag är alldeles för tidigt, men nu är det ju pappa som ska ta hand om henne. Snarare undrar jag varför ni inte delar rakt av

• Tussens mamma

tack för bara positiv respons!

• Morbid Mistress

Hade du varit man hade kommentaren varit "Oj vad du ska vara hemma länge"

• Mias

Det är nästan bara i sverige som vi är så priviligerade att kunna vara hemma i över ett år och barnen tar ju knappast nån skada av om du börjar jobba tidigare. Sen tror jag det är bra för dig själv att inte vara hemma för länge, tror det är svårare att komma tillbaka till det ' normala' livet om man är hemma både 2 och 3 år.. Ska själv vara hemma i 11 månader men hade börjat redan i nov nästa år om inte mannen jobbat i butik och och inte kan vara ledig i nov o dec. Lycka till med pluggeriet!!

Svar på tråden mammaledig i 8 månader, för kort?