Sjukskriven pga trötthet?
Jag är i 26:e veckan och har helt plötsligt blivit så jäkla trött, speciellt mitt på dagen på jobbet...känner att det sliter på mig jättemycket...hur gör man? Kan man bli sjukskriven på deltid pga trötthet?!
Jag är i 26:e veckan och har helt plötsligt blivit så jäkla trött, speciellt mitt på dagen på jobbet...känner att det sliter på mig jättemycket...hur gör man? Kan man bli sjukskriven på deltid pga trötthet?!
det är nog väldigt svårt, graviditeten ses ju inte som en "sjukdom". Folk har jättesvårt att få igenom sjukskrivningar som e relaterade till graviditeten hos FK! Sen beror ju det lite på vad du jobbar o så med.
Jag var oxå sjukt trött på jobbet ett tag men man vet ju att det går över, man får helt enkelt bita ihop..tror inte heller att du kan bli sjukskriven för trötthet! Men det beror lite på vad du jobbar med, kör du lastbil eller annat tungt fordon så kan det ju funka kanske...
Tyvärr verkar det svårt. Är i v14 och mår piss, kräks....har ont i ryggen....är jättetrött och aldeles matt. Men detta är inte skäl nog att få dra ner på arbetstiden för att få en dräglig vardag.
Visst håller jag med om att graviditet inte är en sjukdom....MEN den påverkar kroppen enormt (för vissa vill säga) och detta bör man ta hänsyn till. Fattar inte att det skall vara så svårt att få bli sjukskriven hel/deltid under en del/slutet av sin graviditet......
Trötthet är ingen sjukdom, endast ett symptom och då kan man ingte få sjukpenning för det krävs att man har en sjukdom som sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel.
Det skulle nog vara sjukt svårt för FK om man hade kunnat bli sjukskriven pga sin graviditet. Vissa mår ju prima och andra mår riktigt piss. Man kan ju sjukskriva sig från jobbet ett antal dgr utan sjukintyg, kanske ett sätt att få lite krafter tillbaka.
I såfall skulle nog alla som var gravida vara sjukskrivna
Nej TS, det tror jag verkligen inte att du kan. Det är stora problem att bli sjukskriven även om man har sån foglossning så man nästan får gå på kryckor. Men sjukanmäl dig själv och var hemma o vila ett par dagar, det har man alltid rätt till.
Mitt tips, gör bara det du verkligen MÅSTE hemma och inget annat innan du går och lägger dig för att sova.
Vissa kvällar lägger jag mig vid åtta-halv nio för att ladda mina batterier för att orka jobba nästa dag. Det är mitt knep för att överleva, inte speciellt socialt liv men det är en period och att slippa duka under av trötthet är värt en hel del.
Tack alla för era svar, skönt att höra att man inte är ensammen om att vara trött
Jag var sjukskriven p g a trötthet under de sista 6 veckorna. Hade dåligt blodvärde från v 20 och det ville inte bli bättre trots järntabletter och extra folsyra m m. När jag hade semester så gick värdet upp från 107 till 136 på tre veckor och min BM ansåg att det var lugn och ro som behövdes.
De sista 6 veckorna var jag därför sjukskriven 25% och beviljades också sjukpenning för det.
Ja det kan man. Det är skillnad även på trött o trött så diskutera med din läkare på MVC.
Antagligen är det lättare att få det beviljat om man är sjukskriven för trötthet bara 25-50% för de kanske anser att man iaf klarar av 4 timmar om dagen fast man är trött.
Jag är delvis sjukskriven 50% pga att medecinen jag tar för levern gör mig så trött. så hade inget problem att få det beviljat.