• ffg

V70 2.4D vs. 9-5 1.9TiD

Är just nu i valet och kvalet angående ny bil. Är volvon värd det högre priset om man jämför med saaben? Svårt! Det är hög tid att beställa nu om man ska hinna få leverans innan det är dags!!! Kan någon hjälpa mig med lite idéer och kanske erfarenheter??

• Svar på tråden V70 2.4D vs. 9-5 1.9TiD
  • GalenGubbe

Funderade själv på en Saab tidigare och tycker nog att de är ett mer prisvärt köp.

Har kört en del med Volvo dieslar, men då med 165 hk versionen och nog går dom bra, men tycker att Saaben ändå är mer prisvärd.

Bättre komfort och skönare stolar, bättre pris.

• Robot

jag uppfattar också saaben som mer prisvärd, även om jag känner att 9-5 är så jäkla gammal i sitt utförande och utseende.. volvon, känns för mig iallafall som lite bättre kvalitet och liite mer modern.

• D4N13L

Är inte så hemma på dessa dieselbilar, men jag själv skulle iallafall välja SAAB framför Volvo i 9 av 10 fall.
    Kör mondeo just nu, men är lite sugen på en ny SAAB 9-5

Annars ska Avensis diesel vara kanonpigg, inte provkört den själv dock

• Xerxez

Röstar också på Avensis. Den hade jag köpt utan att tveka (om jag hade haft råd).

Post hoc ergo propter hoc
  • cDk3r

Saab går alltid före volvo.
    Dock så går Diesel bort.

• snurresprätt

Kan bara påpeka att volvons stolar är bra mycket skönare. Om volvon är dyrare så är saaben äldre eller har gått långt va?

• vw frippe

Blir det inte dyrt med den där j...la skatten kan väll inte löna sig längere att köra disel? eller gör det det?? åker volvo idag är sugen på saab men regeringen sätter käppar i hjulen. ( det ska va volvo). jag kör bensin eller etanol om det blir saab.

• GalenGubbe

vw frippe: vadå är de billigare att skatta en diesel Volvo än en diesel Saab ?

Tycker själv att Volvos ryggsvank sitter alldeles för högt.

• ffg

För min del handlar det om att jag ska ta ut en firmabil så fordonsskatten står företaget för. Jag står för ett rejält förmånsvärde i form av skatt.... Företaget har som policy att bara ha dieselbilar från Volvo och SAAB. Just nu lutar det ändå mot V70. Måste bestämma mig i nästa vecka om leverans av bilen ska ske innan leverans av barnet!!

• vw frippe

GalenGubbe: det tror jag inte!jag tänkte på disel skatten över lag är ju högre.Men inte om man inte kör lastbil. det va där för jag undra om det lönar sig med oljebrännare nu när det är ungefär samma pris/L. Visst de drar mindre men hur myck? mindre drar en volvo diesel vs bensin?

• vw frippe

Är det firma bil då är det bara oljebrännare som räknas. Har en vw buss själv. Jag tycker att volvon känns bredare i cupèn men lägre bagageutrymme stolarna är inte helt fel i volvon heller. Lycka till hoppas du blir nöjd med va du nu väljer, de är ju två svenskar du väljer på. Annat är det med Tyskarna....

• Dad

Åkte 9-5 dieseltaxi nu i julhelgen, taxichaffisen störde sig på saabs diesel-brum. Sen är 9-5 en äldre konstruktion än V70, det märks lite tyvärr för 9-5:ans nackdel. Jag tycker provkörning och egen åsikt är det enda rätta! Alla tycker olika, det märks verkligen när man pratar, och eftersom smaken är som baken som ska gilla sätet och du körkänslan så...

Nästan alla på mitt jobb har V70 D5 eller 2,4D, någon har en Subaru Legacy Outback som han e nöjd med men den saknar ju diesel som alternativ. Lycka till!

Svar på tråden V70 2.4D vs. 9-5 1.9TiD