• Tingilya

Få bort "mögel" ur silikonfog?

Nån som vet om det går att få bort "mögel" ur fogar som man har i tex duschen, vi har små svarta ploppar lite här å var, å jag vet inte hur jag ska få bort dem ! Fundersam
    Går det ens?

Hänger ni nes med i vad jag menar? *S*

• Svar på tråden Få bort "mögel" ur silikonfog?
  • G P

Vad har du provat?

Gammal, sliten tandborste kanske? Har jag använt ibland när jag inte kommit åt i fogar.

• Tingilya

Ska testa det!
    Jag har testat sån där skursvamp (gul med grön eller vit sida) och vim.
    Och ajax..

Hmm, kanske svinto? Men då sabbar man väl hela fogen...

• Barbabok

Gå till en målarfirma/butik. De borde ha medel som tvättar bort sånt.
    Jag känner en målare och han använde nåt sånt, fungerade super när jag fick en skvätt men minns inte vad det hette.

• NoAngel

Tror inte att det går att få bort möglet ur silikonfogen om det sitter djupt? Men man kan ta bort fogen och smeta dit nytt!

• svårt att vara unik

Måste bara varna för att foga om - man måste vara oerhört försiktig så man inte skadar tätskiktet, speciellt i duschen!! Gör du det och det blir en vattenläcka får du inte ut en spänn på försäkringen...

Testa annars boracol, finns i färgaffären och används för att ta bort svartmögel. Alternativt använd fogfärg, finns i välsorterade kakelbutiker t ex.

• killotjejmamma

skulle det inte kunna funka med klorin och tandborste...

• mallansprallan

Vi har samma problem men jag tog papper med massa klorin på och tryckte fast och lät det sitta där nån timme innan jag sköljde bort det. Det funkade men problemet kommer ju tillbaka tyvärr.

• Blueblood

Jo, de e la bara å ta en vass kniv och försiktigt skära bort hela silikonfogen. Sedan köpa nytt silikon och spruta in det.

• Blueblood

Jo, de e la bara å ta en vass kniv och försiktigt skära bort hela silikonfogen. Sedan köpa nytt silikon och spruta in det. Egentligen ska man göra det med två års mellanrum, eftersom möglet alltid kommer tillbaka.

• Suck och suck

Hoppas du inte tog illa upp TS. Menade inget illa, med att vara OT.
    Hoppas ni löser problemen.
    Klorin brukar vara lösningen på mögel .

• Tingilya

Tack för era tips, jag ska testa allihopa ! Imorgon dock, för nu ropar sängen.
    Klorin har jag tillochmed hemma ju!

tack igen, det e så underbart att ha er här att rådfråga..

• Tingilya
    Suck och suck skrev 2007-01-16 22:58:39 följande:
    Hoppas du inte tog illa upp TS. Menade inget illa, med att vara OT.Hoppas ni löser problemen.Klorin brukar vara lösningen på mögel .
    jag tog inte illa upp!
  • Tingilya

OT kan va rätt skoj det med..

• Suck och suck

Nä, jag tror du kan det där området bättre!

• Suck och suck

Jag vet däremot inte om klorin är lösningen för dig

• svårt att vara unik

Det är skillnad på fog och fog också. :)
    Silikonfog är enklare att skära bort än den hårda fogen mellan plattorna som jag trodde att det handlade om.

Klorin hjälpte inte på våra mögelfläckar (fog mellan plattor), men det är ju billigare, så testa det först vettja!

• Blueblood

Den hårda fogen ska man nog helst inte röra, då riskerar man som sagt att dra på sig vattenskador.

• Freja0811

som någon sagt innan, klorin. det sa en från antisimex till oss.

Svar på tråden Få bort "mögel" ur silikonfog?