• VeronikaK

Dumt att låta bebisen snutta ofta på natten?

Min son på 3,5 måpnader har sovit oroligt sedan någon vecka. Antagligen är det en fas för innan har han sovit bra. Nu vaknar han ca en gång i timmen och vill ligga och snutta på bröstet - ibland bara en liten stund och ibland runt en halvtimme eller mer.

Min BVC- sköterska sa lite försiktigt att det kanske fanns risk att han vänjer sig vid detta snuttande och fortsätter vakna sådär ofta. Vet inte hur jag ska göra.

Min tanke var att det är lite tröst han söker vid bröstet och när han så tydligt visar att det är tutten han vill ha så har jag svårt att neka honom det. Kan det gå över tro? Innan åt han ungefär 2 ggr per natt.

• Svar på tråden Dumt att låta bebisen snutta ofta på natten?
  • HAJ

Gör som du själv känner är bäst

• April Mamma

Det kan ju vara så att han är i en växtfas och behöver äta mer nattetid...jag kommer i håg att jag kunde amma min son var o varannan timme nattetid under en perid, lite kanske var snutt,,,jag vet inte men jag lät honom snutta om han ville..faktsikt till han var 11 mån så ammade jag på natten. Sedan kände jag att nu behöver jag också få sova lite och vid den åldern så behövs ju oftast inte nattmaten.
    Vi gav aldrig sonen napp, så jag kanske var hans napp i bland

• lill smurf

Svår fråga.. Men jag känner att jag hade nog låtit mitt barn snutta om det ville det. kanske är det så att man vänjer det men å andra sidan vad är alternativet att ha ett ledset kanske skrikande barn? Jag tror inte att man kan "skämma bort" ett så litet barn och känner att närhet kan väl inte vara fel om barnet vll ha det? Tror nog att det kan vara en fas som går över..

• 4barnsMom

Ja, gör som du känner. Jag sov med Elias liggandes i tuttan i flera månader Jag bara vände mej, han vande sig inte så att det störde..

Jag började ge ersättning vid 3 mån eller nåt och då sov han längre pass, så han kan ju vara lite hungrig och inte får ut så mycket när han ligger där och gosar...

De har väl nån tillväxtperiod därnånstans väl...?

Stolt Mamma till Samuel 22/7-97 Elin 24/2-00 Elias 3/3 -06 Mina hjärtegull
  • VeronikaK

April Mamma: Ja, det är så jag tänker också. Min son har inte heller napp men istället ammar han ganska länga. Minst hälften är nog snutt och inte mat.

• April Mamma
    VeronikaK skrev 2007-01-16 22:34:53 följande:
    April Mamma: Ja, det är så jag tänker också. Min son har inte heller napp men istället ammar han ganska länga. Minst hälften är nog snutt och inte mat.
    Ja, det är nog så...
  • Ragnar

Har inte du ont av det så är det nog inget problem.
    Min son har haft många snuttperioder under sitt första år. De varade allt från ett par dagar upp i 3 veckor. Men vi hade självservering så jag sov bra ändå. Hade jag inte kunnat ligga ner och amma hade det naturligtvis varit annorlunda. Men hos oss gick nattsnuttandet över av sig själv.

• Filifjonkan1

Äh skit i bvc:s råd...
    min dotter är 4,5 månad o hon vaknar ett par gånger per natt o vill ha mat...jag tror att barnen själva slutar när dom känner sej mogna...fast om du inte känne dej bekväm med att amma på natten så kan du ju vänja av..
    prova att stoppa in napp istället för bröstet i munnen på han/hon.
    har aldrig provat själv men d kanske funkar..

• Cilla 69

Min dotter älskade att snutta nattetid och fick göra det så mycket hon ville. Det blev allt mindre då hon började äta gröt på kvällen.

Svar på tråden Dumt att låta bebisen snutta ofta på natten?