• josefsmamma

gallproblem

..hoppas jag hittade rätt rubrik =)
    Jag har fått känningar av gallan och jag har så dålig koll på VAD man får äta när man har lite problem med den...
    Någon som vill hjälpa

• Svar på tråden gallproblem
  • kimmye

Du får prova dig fram.
    Men för mig gällde det.

Inget fett
    Ingen paprika
    Inga äpplen
    Ingen gurka

• josefsmamma

banan då?
    jag är hungrig

• L E A

ungefär samma som när du är magsjuk - ingen stekt mat, helst koka allt, inget fett ... allt som kan bilda kolestrol ... jag opererade bort min gallblåsa - kan verkligen rekomendera det. Om du bor i sthlm så försök att få remiss så snart som möjligt till Ersta sjukhus. Deras mag o tarmcenter är ett av de ledande i sverige. Om du inte bor i sthl så får du söka dit med ok från ditt eget landsting ...

Lycka till

Linnéa - Eva - Alicia
  • Näckrosen

Jag har också problem med gallan och till mig har de sagt att alla reagerar på olika saker och att man därför får prova sig fram.
    Något som många reagerar på är dock: ägg, äpplen, paprika, gurka med skal.
    Själv har jag reagerat på: fet mat, kanel, kaffe.

Potatis och kokta saker klarar de flesta bra.

Hoppas det går över snart eller att du får hjälp. Gallsmärtor är det värsta man kan vara med om, känns det som.

• Näckrosen

Just ja... Om man har lite känningar av gallan, kan man testa ett halvt glas vatten (gärna ljummet) och en tesked bikarbonat. För mig hjälper det lite.
    Detta hjälper inte om man har riktigt ont, men om man bara mår lite halvtaskigt av gallan...

• mamma till busungar

Åh din stackare...
    Jag hade gallproblem efter båda mina grav fy fasen. Tog bort gallblåsan för dryga året sedan...nu lugna gatan...Enkel titthålsoperation som jag var helt återställd från två dagar efteråt.

Undvik:
    gurka, fett, äpplen, man skulle inte dricka för mycket the o kaffe heller sa de till mig.
    Efter att de dokumenterat att det var gallsten jag hade fick jag tabletter hem så om det skulle uppstå problem så hade jag smärtstillande att ta om det behövdes. Det är ju så att man kan vara helt symtomfri länge och hux flux så rör de f-ade stenarna på sig och de gör ju egentligen inte mer än ger dig smärtstillande om du åker in akut. Mycket lättare att sköta själv hemma.

• josefsmamma

jag hade samma problem förra grav. och det gav med sig efter någon vecka med "snäll" mat..
    Hoppas det är lika denna gång!
    jag hoppas det är bättre till imorgon!!
    Det är inte trevligt!

• Southern Belle

mamma till busungar - Jo, fast problemet är att man inte får tillräckligt starka mediciner med dej hem... Mina hjälpte inte i alla fall! Men nu är jag opererad och smärtfri!

Tyvärr råkade jag ut för komplikationer efter min titthålsop. Det läckte ut lite galla i buken under själva operationen. Tydligen inte helt ovanligt. Detta retade upp min bukhinna och *AJ!* det gjorde ont...! Blev inlagd i 5 dagar och först efter ett par veckor kunde jag gå upprätt igen. Den smärtan var ännu värre än gallstensanfallen. Om detta händer brukar man få ont några dagar efter operationen - när man tror att man har återhämtat sej... En sköterska ringde ironiskt nog ett par timmar innan jag fick ont och frågade hur det var med mej. Toppen sa jag och morgonen efter fick jag åka ambulans tillbaka till sjukhuset... Hoppas ingen annan någonsin behöver råka ut för samma sak!

• josefsmamma

tack för era råd!
    Jag ska klura ut lite mat att äta imorgon...
    det är ju så grymt tråkigt med kokt, fetfri mat Räcka ut tungan

• josefsmamma

Southern belle:
    Lagen om alltings jävlighet kallas det för!!!

• josefsmamma

är vi inte alla det
    mnej...
    nu ska jag hoppa i sängen och försöka sova lite innan jag blir väckt av min mistlur till son klockan FEM!! Grrrr...

• josefsmamma

skuller inte tro det
    fast hoppas går ju =)

• SEJ

Har haft samma problem, och jag fick veta att jag skulle undvika att äta stekt mat och hålla mig till kokt.
    Fick operera bort gallan den 31/8-04  eftersom det var mycket sammanväxningar på den+ att jag hade en gallsten på 6mm.

Så nu kan jag äta stekt mat igen, det var lite krångligt att äta kokt mat på jobbet eftersom det inom barnomsorgen oftast serveras stekt mat.

Lycka till!

• L E A

hehe sista ggr jag hade gallstens anfall svimmade jag - efter det opererade de mig.

Jag självmedicinerade mig med flytande xylocain och flytande novalucol, detta mixar jag 50/50 och sveper, det bedövar gallgången och hjälper för stunden och förhoppningsvis så hjälper det stenen att komma ner i tarmen. Gallgången krampar ju när stenen är på väg ner o det gör att man får ont ...

Jag bad min op läkare att spara mina stenar o herre gud det är inte märkligt att jag har haft ont kan jag säga. Den största som han fick ut var ca 2x3 CM stor...!!!

Sedan op (ett år tillbaka) så är jag symptomfri ... hur skönt som helst

Linnéa - Eva - Alicia
  • mamma till busungar

Jag fick med mig mäkta starka mediciner (spsmofen) när jag var inne med gallsten. Morfinliknande preparat tror jag. Inte nu en hel låda men jag tror jag fick ca 5-6 st. De använde jag när det var ett anfall på G. Stolpiller som inte var speciellt trevliga alla gånger men va fan...jag hade inte ont o jag sov gott...:)

Svar på tråden gallproblem