Skötare
ni som jobbar som skötare inom psykiatrin..
Vad tycker ni om jobbet?
Var det ett bra val?
Lönen, vad är den på?
Är detta yrke något som ni rekomenderar till andra?
Ha det bra allihopa.
ni som jobbar som skötare inom psykiatrin..
Vad tycker ni om jobbet?
Var det ett bra val?
Lönen, vad är den på?
Är detta yrke något som ni rekomenderar till andra?
Ha det bra allihopa.
hejsan Älvas:Jag är skötare och jobbar inom psykiatrin,just nu inom barn/ungdosmpsykiatrin...har jobbat och jobbar extra inom vuxenpsykiatrin som ligger i samma hus.Här där jag jobbar har vi 3 olika psykiatriavdelningar:En avdelning med 18 platser som är akut/allmän psykiatrisk avdelning,en psykosavdelning och en LRV avdelning + barnpsyk med 2 akutplatser.
Jag trivs superbra inom psykiatrin men lönen är inte den bästa tyvär,men skiljer sig säkert en hel del inom landsting och kommun,och inom olika län och kommuner.
ammica - tackasam för svaren.. får man fråga vad du har förtutbildning.. har hittat en kyutbildning på detta.. tror du den är bra?
Jag är undersköterska,gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet me inriktade mig sista året och läste psykiatri så jag fick skötar kompetensen oxå.
Har hört att KY utbildingen ska vara bra,en tjej som gått den hos oss och gjorde praktiken på psyk fick efter utbildningen fast tjänst...fast det var många sökande på just den tjänsten,men dom hade sagt att den KY utbildningen vägde upp mera..=)...
Jag jobbar natt som skötare på missbruks akut i sthlm.
Har jobbat både på "storm" avdelningar och med lugnare kroniker.
Jag triv, men man ska nog flytta på sig ibland för att inte bränna ut sig. Sedan titta på vad för sorts människor man vill jobba med..jag skulle tex inte orka/vilja med barn och ungdomar.
Lönen är ju inte den bästa..men det vet du ju redan
Inget yrke som man kan rekomendera
som andra jobb tror jag, man känner nog om man passar eller inte.
Så hemskt olika är det ju. På en del ställen handlar det om att kanske sitta i rökrummet och prata, gå ut och bowla mm.
Andra ställen sitter du kankse S-vak mest hela tiden och måste lägga folk i bälte och jobba under hot och våld.
Tack för era svar..
Ja har en nära väl till mig som mår psykisgt dåligt och jag har genom det sett hur dåligt psukiatrin kan vara..
ja känner lixom att jag vill hjälpa andra för jag vet hur dåligt de kan må eftersom att ja har sett hur min vän har mått..
men vad jag har förstått finns det olika områden man kan jobba inom..
jag vet även att man kan utbilda sig till sjuksköterksa och sedan inrikta sif mot psykiatrin men det är inte det jag vill bra.. är skötare eller lika bra yrke som sjuksköterska?
får man fråga hur mycket man kan tjäna ungefär? ;)
Jag väljer mellan denna utbildning och några tekinskautbildningar.. två helt olika inriktningar ;)därför jag är så frågsam, måste välja noga känner jag..
Som syrra har du jobb över hela världenoch alltid ett jobb i sverige med..inte som skötare. Klart syrra är "bättre".
Lönen ligger väl från allt ifrån 16000-25000..här har män som vanligt det lättare. Vnligt är väl kanske runt 18000+ ob.
Handen på hjärtat skulla jag om jag va du, ta teknisk utbildning.
Säkert bättre betalt och du behöver inte jobba ob arbetstid för att på en hyffsad lön.
Förstår tanken på att hjälpa till..kan kankse va bättre att stå vid sidan om då om det gäller din kamrat. MYCKET LÄTT ATT BLI UTBRÄND.
Tror att man "måste" va nyfiken på psykiatri utöver själva pat kontakten.
okey.. tack för svaren.. jo ja tror man har mycket lättare att få "intressanta" jobb inom tekniken..
försöker på något sät övertala mig själv att det tekniksa är bättre ;)
Säkert klokt
Ja det var ju verkligen 2 helt olika yrken du väljer emellan och du ska nog känna efter själv ur du vill göra.Jag skule alldrig kunna välja en teknisk utbildning för att det är en bättre lön och utbildning,jag tycker att det är minst lika viktigt att man trivs på ett jobb.
Och som sagt så finns det många ställen du kan jobba som skötare,känn efter villket område som är intressant.I dom större städerna så finns det många olika ställen och områden,där jag bor är det inte alls lika utbrett och vi har tex ingen egen missbruksenhet tex...som ssk tjänar du dels bättre och änu bättre om du går vubben i psykiatri men hela utbildningen ligger på 4 år sammanlagt.Så känn efter riktgt vad du vill jobba med...
Lycka till!!