• Mia83

Hur vanligt är det att man får det högre studiebidraget från csn?

Ska plugga in gymnasiet på komvux med början om ett och ett halvt år tänkte jag.
    Har inte ett enda gymnasiebetyg som det är idag.
    Kommer då att vara 25 år och alltså berättigad att söka det högre bidraget, vilket ju kan behövas när man är en familj med två småbarn.
    Nu undrar jag lite om hur troligt det är att man faktiskt får det.
    Har du det? Vilken nivå studerar du på i så fall?
    Eller fick du avslag? Vilken nivå skulle du studera på då?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur vanligt är det att man får det högre studiebidraget från csn?
  • sakoline

Ehm alla som har barn får ju ett tillägg. Basen får alla. Sen vet jag inte om den där finns kvar som dui pratar om, skulle inte de ta bort det?

• Mia83

Jo då, det finns ett lägre och ett högre bidrag.
    Det högre kan man få fom att man är 25, om man studerar grundskola eller gymnasie.
    Det är rekryteringsbidraget de har tagit bort.

• memmlis

Jag har fått den högre bidragsdelen beviljad.
    Detta pga utav att jag ej fullgjort tidigare gymnasieutbildning och i år fyller 25.
    Vilket är dem kriterier man måste uppfylla om nu inte jag missminner mig =).
    Läser nu till undersköterska på distans samtdigt som jag kompletterar med övriga kurser som krävs för att införskaffa högskolebehörigheten.
    Jag fick kämpa länge med csn för att få det beviljat.

Lycka till med studierna!
    Tjingeling

• Mia83

memmlis

Hur menar du att du fick kämpa? Varför?

• memmlis

Det var enbart pga av mitt eget fatala misstag att göra ett försök att läsa på komvux för flera år sedan.
    Jag hoppade dock av efter endast någon månad pga av arbete och presterade inte tillräckligt för att få några betyg under denna korta period. Eftersom jag under tiden varit beviljad csn och inte meddelat om något studiehåll så blev jag automatiskt nekad nya studiemedel då jag sökte till utbildningen jag läser nu.
    Men,allt detta berodde ju helt och hållet på mitt egna slarv så om du uppfyller kriterierna för det högre bidraget så borde det ju defintivt inte vara något problem för din del!=)

Tjingeling

• Mia83

memmlis

Ok, skönt att höra! Vill ju så gärna plugga när föräldraledigheten är över, och det vore skönt att inte behöva vända på varje krona 7 ggr.

• annie29

jag läser gymnasie ämnen just nu på distans,och jag har fått det högre bidraget!

Jag har gått i gymnasiet,men bara en två-årig linje.

Plus att jag har två barn,så jag får ut 8100kr,men då har jag tagit lån oxå!

Jag tror inte att det är så svårt att få det högre bidraget om man läser gymnasieämnen,och ej läst just dem ämnena förrut!

• Mia83

annie29

Då vågar man hoppas då, iom att jag inte har ett enda betyg.
    Har nog aldrig tidigare i mitt liv varit så lycklig över att få studera!

• Mia83

En följdfråga till er som läser på distans:

Är det svårt att klara av det själv?
    Har varit inne på det förut, men är orolig att man inte tar till sig kunskapen på samma sätt utan lärare.....

• annie29

jag läser genom liber hermods,helt på distans,har precis börjat,men tycker det verkar jättebra!

Får uppgifter på vad jag ska göra,och massvis med sidor där läraren har skrivit vad jag ska läsa,och berättar allt om ämnet!

Tycker detta sett är jättebra när man har småbarn,eftersom man kan plugga lite när man vill,behöver inte åka in till några lektioner m.m!

Svar på tråden Hur vanligt är det att man får det högre studiebidraget från csn?