• Sophilina 83

Hembakat bröd? Tips?

Hej på er! Min sambo håller på att äta oss ur huset Han kan utan problem vräka i sig 1-2 limpor bröd per dag, det äts bröd till frukost, till middagen och på kvällen. Och som sagt, det handlar inte om en eller två skivor...
    Detta är otroligt oekonomiskt, så därför har jag bestämt mig för att göra ett storbak i helgen!

Har ni några goda recept att dela med er av kanske? Det viktigaste är väl att det är lite "större" bröd, alltså inga små frallor eller så, för det blir alldeles för "pluttrigt" och så kommer sambon äta 5-6 st åt gången

Alla tips mottages gladeligen!
    Kram på er o tack!

• Svar på tråden Hembakat bröd? Tips?
  • mysan87

Gå till affärn och köp brödmix, kostar ca: 13 kronor, det gjorde jag igår bakade två stora limpor som blev jätte goda! sverigelimpan hette den jag gjorde! lycka till!

• Lyxmorsan

Jag har ett recept på rågbröd, det ger garanterat många limpor, men så kräver det 12 kilo mjöl också... Hojta till om du vill ha det då ta jag fram boken o skriver ner det här.

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
  • mysan87

Det tar jag gärna det var förvånansvärt skoj att baka bröd!!

• mysan87

Mammis BJ: altså, skriv det gärna fick för mig att du var TS hihi, dags å sova tror jag!

• Lyxmorsan

Stenungsbröd (18 kakor)

7 l mjölk
    1 hg jäst
    4 dl socker
    1,5 dl sirap
    2 påsar brödkryddor
    1 näve salt
    6 påsar rågsikt (12 kilo)
    ägg till penslingen

Häll 8 kg rågsikt i ett tråg. Värm mjölken till 37 grader. Blanda jäst, socker, sirap, kryddor, salt o häll i mjölken. Häll i blandningen i mjölet i tråget och rör ihop degen lite, tillsätt ytterligare en påse mjöl, arbeta degen smidig. Täck över degen väl, låt den jäsa i 2 timmar. Börja sedan älta degen med händerna och tillsätt det sista mjölet efterhand. Samtidigt börjar man elda i ugnen (det gör ca 2,5 bunta ris). eldningen tar ca 5 kvart. Dela upp degen i 18 delar och baka ut dessa till limpor som får jäsa cirka 1 timma. Pensla med ägg.
    Grädda i ugnen.

(det är alltså ett recept ur häftet Mat i Halland, jag har själv inte provbakat det)

//mammisBJ *m döttrarna 03+06 och ängeln 93 *nysvensk västkustbo*
Svar på tråden Hembakat bröd? Tips?