• Helmi77

Kasslerrecept?

Har köpt kassler för första gången i mitt liv och vet inte riktigt vad jag ska göra med den. Vill helst slippa grädde och andra feta saker. Någon som har nåt mumsigt recept?

• Svar på tråden Kasslerrecept?
  • Bajby

Du kan göra en helt vanlig potatisgratäng, skära kasslern i små bitar att ha i.
    Eller enkelt och rätt gott, skiva den i 1½ cm skivor lägg på en bit tomat eller ananas, strö över rikligt med ost, in ugnen en stund, servera med pasta.
    Du kan helt enkelt steka den lite lätt enbart. Äta den "rå" går också bra

• Lisa 74

Jag brukar börja med att skära bort det yttersta fettet.
    Skiva och stek för att få lite färg.
    Lägg i en form. Dela lite småtomater el vanliga och lägg på salt peppar timjan. Pressa lite vitlök i mjölk och häll på så att det precis täcker på med mager rivost och skjuts in i ugnen 225 grader tills osten smält och fått lite färg.

• Bajby

Jag tar inte bara bort allt fett, även den "hårda" kant runt om.

• Lisa 74

Det är den äckliga jag menar oxå...

• Snuttanpluttan

Stek ena sidan, vänd och lägg en ostskiva, lite stekt lök + en tomatskiva, smums! Mamma kallar dem barkedalare, vet ej varför... severas med ris och bearneise

• PitraPi

Lägg skivad kassler i en ugnsform, varva kasslern med ananas. Blanda 2,5 dl matlagningsgrädde med mkt chilisås (2dl?) och häll över. In i ugnen ca 20 min på 175 gr och servera med ris. Hur enkelt som helst och gott!

Svar på tråden Kasslerrecept?