• Lindhis

katten kissar där han inte ska

Vår lille Trazzel ställer verkligen till trassel då han inte kissar där han ska, på lådan alltså. Han bajsa altlid på lådan, han har två lådor som vi gör rent varje dag.
    Tidigare har han "bara" satt sig på golvet men i går kissade han i vår säng....

Han är kasterad sen en vecka tillbaks, enbart innekatt men om två månader flyttar vi ut till skogen så han kan få vara ute också.

Någon som har något råd? Eftersom jag ska till vet i dag med hunden så ska jag även höra där om de har några råd, ev om han kan vara sjuk.

Bara så märkligt att han går till lådan och bajsar men inte kissar, lyfter man dock dit honom när man ser att han är påväg att göra det någonannanstans så kissar han i lådan.

• Svar på tråden katten kissar där han inte ska
  • Cokkie
    Kanske är det stress och oro efter kastreringen? Har ni flyttat? eller har det skett någon annan förändring? katter är vane djur och mkt känsliga för förändringar. Min Kisse var som din, jag köte www.feliway.com TESTA! Lycka till!
  • Skärgårdsfru

Jag förstår att det är jobbigt men man kan "attackera" detta problem ur flera olika vinklar.

Om jag antar att hans kissande beror på könsmogenhet så undrar jag hur länge han var könsmogen innan ni kastrerade honom?

En katt som är könsmogen och börjar kissa på olika ställen i hemmet kan få det som ett invant beteende. Om han varit det en tid och inte blivit kastrerad förrän nu så kan det sitta i och det hävs inte automatiskt i och med kastreringen. Hormoner kan rusa runt i kroppen i upp till tre veckor efter kastreringen så ni hinner inte se resultat ännu.

Andra synvinkeln är att utesluta sjukdom som ex. njurproblem, diabetes och liknande.

Tredje vinkeln är att fråga om han togs för tidigt från sin mamma? Kattungar ska stanna hos sin mamma tills dom är tolv veckor. Tas dom vid t.ex. 8 veckor är det vanligt att man får problem med rumsrenheten.

Fjärde vinkeln är att se på det hela som ett protestkissande. Denna guide kan hjälpa dig med detta problem: www.katter.nu/katter/beteende/katten_kissar.htm

Hur rengör du ställena där han kissar? Hur beter du dig mot honom när han kissar?

Det är jätteviktigt hur du rengör ställena. T.ex. är ättika utspätt i vatten ett bra medel. Du kan därefter spraya fyspray på stället där han kissade och om möjligt begränsa hans tillgång till dessa ställen under en tid.

I övrigt är det bra om du provar med feliway. Du kan läsa mer om feliway på www.feliway.se

Om man provat allt som går att prova så kan man i slutändan be veterinären skriva ut clomicalm. En medicin som du kan använda under en kortare eller längre tid. Denna medicin vet jag har hjälp många som provat. Men först tycker jag att ni ska klura ut varför han kissar utanför lådan.

• Lindhis

Tack för era tips och tankar

Det har inte hänt något runt katten som gjort att han behöver känna av stress, han är en cool katt.
    Han kasterades nu förra veckan och är född i juni 06, alltså ca 7 månader.
    Han övergavs av sin mamma så vi fick honom när han va 8 veckor, utekatt från början men lärde sig snabbt att gå på lådan och har så gjort till för en månad sen. Han marrkerar inte då det är stora kisspölar och inget skvättande.
    Han är inte själv så mycket.
    Tvättar kissställena med ättika.
    hur länge han va kösnmogen innan kastrationen kan jag inte helt säga men inte så länge
    Det kosntiga är att han kissar precis jämte sin matplats

• Skärgårdsfru

Har ni några andra katter?

I vilket fall, att kissa bredvid sin matskål är väldigt ovanligt men är ett tecken på att märka ut sin egen mat så att ingen ska sno den för honom.

Även katter som tidigt lärde sig gå på låda kan få problem med det senare eftersom det finns brister i grunduppfostran. Prova med att sätta honom med jämna mellanrum. D.v.s. efter måltid, sovstund, kel och lek.

• Lindhis
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-17 12:35:39 följande:
    Har ni några andra katter?I vilket fall, att kissa bredvid sin matskål är väldigt ovanligt men är ett tecken på att märka ut sin egen mat så att ingen ska sno den för honom. Även katter som tidigt lärde sig gå på låda kan få problem med det senare eftersom det finns brister i grunduppfostran. Prova med att sätta honom med jämna mellanrum. D.v.s. efter måltid, sovstund, kel och lek.
    Ja vi har en annan katt, de kommer bra överens även om de inte leker osv med varandra men gammel katten har inte lekt någon gång....
    Bär honom till lådan när jag ser att han verkar behöva eller om jag vet att han inte  varit där på länge.
  • Skärgårdsfru

Har ni fler än en matskål? Om inte, prova det.

• Lindhis

läste detta på http://www.feliway.se/feliway_sw.nsf/Page?OpenForm&DocID=63&POS=3&Key=null

Urinmarkering
    Urinmarkering är ett av de viktigaste sätten för katten att märka ut sitt revir. Både han- och honkatter oavsett om de är kastrerade/steriliserade eller inte urinmarkerar normalt sitt "territorium" utomhus.
    De flesta kattägare accepterar beteendet utomhus, men att ha en katt som urinmarkerar inomhus med vad det innebär av stark lukt och hygienisk olägenhet, upplever de flesta kattägare som oacceptabelt.
    Urinmarkeringar känns lätt igen genom en serie karaktäristiska beteenden hos katten:

- Den närmar sig en vertikal yta ( vägg, dörr, bordsben e dyl
    .) Gör det inte på väggar, dörr osv

- Den luktar på ytan, luktar på ytan, har inte sett att han gör det

- Den trampar med sina tassar och blir alltmer upphetsad Det gör han när han ska lägga sig i vår säng och sova på kvällen när vi lagt oss

-Vid urinmarkering står katten upp och lämnar små urinfläckar med en obehaglig lukt 20-30 cm från golvet. Urin på golv, stora mängder urin eller urin på kattens sovplats hänger inte ihop med urinmarkering. Kontakta din veterinär vid denna sorts problem. 
    Så har han kissat i sin låda sen han va bara 3-4 månader. han sitter inte ner och kissar. Men när han kissar utanför lådan så är det en pöl på golvet och inte skvätt runt om och det är som sagt större mängder

• Tinzi

hmm jag har säkert 10 katter i mitt liv och hankatterna började alla att kissa lite här å var när de blev könsmogna..för att markera revir osv...detta gick dock bort när jag kastrerat dem...kom dock ihåg att det tar nån ecka eller mer innan katten slutar känna sig "könsmogen" eller vad man skall säga efter att den kasterats...! Om inte annat kommer väl katten gå ut å kissa nu när ni ska flytta!

• Lindhis
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-17 13:07:35 följande:
    Har ni fler än en matskål? Om inte, prova det.
    ja det har vi men de äter ändå ur samma
Svar på tråden katten kissar där han inte ska