• Annikamed2barn

Någon som gift sig på flygplatsen?

Hej!
    Vi ska till Thailand om ett år och vill gärna gifta oss i samband med resan. vi är inte mycket för högtidligt stå hej utan vill gärna ha äktenskapet men inte kyrkan, festen och allt det. Först tänkte vi på rådhuset men så slår det oss att flygplatsen precis innan vi åker iväg kanske är bättre, då blir ju verkligen vigseln en del av resan. Jag skulle tycka det vore kul att bara skriva på pappren, skåla i ett glas skumpa i myskläderna man reser i och sedan åka. Någon som gjort detta eller känner någon som gjort så och har erfarenheter?

• Svar på tråden Någon som gift sig på flygplatsen?
  • Knövel

Vi gifte oss på Arlanda i augusti.
    Vårt plan gick så tidigt på morgonen så vi hade vigseln kvällen innan i kapellet.
    Prästen var jättetrevlig och vigseln var fin.
    Det bästa med att gifta sig så var att jag var inte ett dugg nervös kunde njuta av varje ögonblick istället.
    Vi åt middag på flygplatsen och bodde sen i svit på hotell över natten innan det var dags att åka på bröllopsresa morgonen efter.

Vi är jättenöjda med det upplägget.
    Fråga om det är något speciellt du undrar över.

• Marie IE B

Vi gifte oss på Landvetter innan vi for iväg till Thailand i mars -05. Landvetter har i motsats till Arlanda inget kapell utan vigseln hölls i VIP-rummet där en hörna görs iordning med ett litet altare och lite ljus. Vi hade kontakt med prästen via telefon ett par gånger innan. Man kan ha med sig egna vitten om man vill, vi hade två från VIP-service. Vi hade också gjort en egen CD med musik som spelades under akten. Det var enkelt men inte desto mindre högtidligt och stort för det. Efteråt var vi kvar i VIP.rummet och åt snittar som vi beställt och drack champagne som vi hade med oss själva. Vi fick checka in efteråt som vanligt, det tror jag man inte behöver på Arlanda.

Hör gärna av dig till mig om det är något du undrar över!

• Annikamed2barn

Tack för svaren! Vad hade ni på er när ni gifte er? Vi tycker det vore kul att gifta sig i gummiskor och mysbyxor, alltså det vi ska resa i sedan. På Landvetter får man hjälp med att checka in hörde jag. Fast vi har bokat Premium Class på flyget så vi checkar ändå in separat. Vi kommer i så fall få bröllopsnatten på flygplanet men det gör inget . Jag kan inte tänka mig nåt bättre än att möta vår första morgon som nygifta tillsammans någonstans över Indiska Oceanen och titta ner på havet och se solen komma upp....

• Marie IE B

Vi hade kläder som vi sedan kunde resa i men kanske lite finare än om man skulle rest "som vanligt". Jag hade vita byxor, vitt linne och en rosamönstrad chiffongtunika, maken hade ljusa linnebyxor, vit linneskjorta med en rosa t-shirt under. Vi pratade klädsel med VIP-personalen innan och de sa att det varierade allt mellan shorts och sandaler till långklänning/kostym.
    OK, då har de kanske ändrat rutinerna för incheckning se'n vi var där. De tog hand om vårt bagage under tiden vi var i VIP-rummet, vagnen stod inne hos dem på VIP-service, men sedan fick vi ta den och checka in själva. Att sedan planet var försenat ca 4 tim tog väl lite udden av den mysiga stämningen för då fick vi ju sitta och vänta i avgångshallen som vanligt. Det hade varit roligare att få sitta kvar i VIP-lounge.

• Vädtkustmamma

Ursäkta att jag klampar in här TS. Är också lite sugen på giftermål. Kostar det något att gifta sig på flygplatsen?

• Annikamed2barn

Jag tror det kostar 2.200:- på Landvetter men jag är osäker på om vigselförrättaren ska ha betalt utöver det. Sedan kostar det naturligtvis om man vill ha mat och champagne osv.

• Rigmor Mortis

Japp, vi gifte oss på Landvetter i somras
    Vigselförrättaren tog ... tror det var 300 i bensinpengar, sen kostade ju hyran av VIP-rummet också. Vi hade inga gäster utan fick låna vittnen ur flygplatspersonalen

• Annikamed2barn

EKJ76
    Vad hade ni för kläder, kände ni er nöjda?

• Rigmor Mortis

Jag hade en ljus kjol, ett linne och en vit tröja över. Han hade vita byxor, t-shirt och en lite finare kortärmad skjorta. Mina skor bytte jag innan vi gick på planet, jag ville inte flyga i högklackat och inte gifta mig i gympaskor
    Och ja, vi är helt nöjda, vi ville ha en liten ceremoni i största hemlighet och det var precis vad vi fick

• Annikamed2barn

Mysigt det låter fast jag vill faktiskt gifta mig i gummiskor!

• Rigmor Mortis

Perfekt, då slipper du ha extraskor i handbagaget

Förresten, enligt en artikel jag läst efteråt kan man få rabatt på parkeringen om man gifter sig på flygplatsen - kolla upp det. Vi kände inte till det och fick betala vanliga parkeringsavgiften = dyyyyrt. Men tigger ni skjuts till flygplatsen eller liknande, slipper ni ju problemet

Svar på tråden Någon som gift sig på flygplatsen?