• Pebbles82

Varför gör det så ont i ryggen/höften/låret?

Jag har en smärta från ländryggen ner genom höften (känns nästan i ljumsken och vänstra sidan av tjejmagen) som ilar ner i låret och knäet på vänster sida.
    Detta är 3:e dagen jag är inne på och det gör ondare ju mer jag använder kroppen. Sitter jag stilla är det inte speciellt farligt.

Någon som vet vad det är för något? Kan en nerv kommit i kläm? Hur ska jag bli av med det?

• Svar på tråden Varför gör det så ont i ryggen/höften/låret?
  • Pebbles82

Ah, kan det vara så?

Men vart sitter ischias nerven då? Hittar ingen info om det?

• Pebbles82

Fast jag tror allvarligt inte att jag har ont nog för att det skall vara ischias... Jag KAN röra på mig, det är bara sjukt obehagligt och gör ont vartefter jag går...

Men tack för svaren

• Wermlanspojk

Det finns nog alla grader av ischias...från nästan inget obehag alls till halvinvaliditet.

• Wermlanspojk

"Men vart sitter ischias nerven då? Hittar ingen info om det?"

Bildsök på google...

images.google.se/images&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&sa=N&tab=wi

• Pebbles82

Wermlandspojk: Tack, tyvärr fungerar inte Google på min dator av någon anledning... :( Men jag fick upp dina bilder iaf! :)

• Rönne

Har haft en del problem med ischias själv för nått år sen. Tror nerven viker av vid ländryggen, går förbi piriformis (höftmuskel och ner i benet och vidare ner i foten. Det som orsakar smärtan är att något trycker på nerven. I ditt fall verkar det vara musklen eftersom det gör ondare när du går.

Värme är bra och ger ökad cirkulation. Vetesäck på den stela musklen för att mjuka upp den. Du har såkallade triggerpunkter/muskelfästen precis där. Mina var inflammerade och tog en stund att få bukt med. Jag har även en svag ländrygg (för mycket stillasittande arbete) som gör att musklerna i höften får jobba extra. Träning av ryggen är bra om du sitter mycket.

Jag fick bort smärtan temporärt genom att bada jättevarmt med olivolja (ökar cirkulationen). Höll i sig nån dag sen kom det tillbaka.

Vila kan hjälpa musklen att återhämta sig. Tigerbalsam kan lindra.

Min träning av ryggen samt höj och sänkbart bord på jobbet var nödvändigt för att bli av med problemet.

• Pebbles82

Tack Rönne,
    Jag har ju självklart extremt stillasittande arbete, dock höj och sänkbart bord som jag aldrig använder.
    Hade tänkt börja träna denna veckan, men måndag kom med värk, så det har inte blivit något. Vågar inte riktigt börja träna förrän denna värk har gett med sig, eller är det kanske precis det jag borde göra?

La mig just i sån maskin där man kan sträcka ut sig här på jobbet och det verkar ha tagit udden av problemet!

• Rönne

Verkar som att du fått lite cirkulation i musklen i och med "sträckbänken" :o)
    Fortsätt med den och se om du inte kan få musklen att slappna av med ökat blodflöde.

Jag gjorde ryggrullningar på en pilatesboll och tyckte att ryggen blev starkare.

Om du inte tycker om att stå och arbeta så sätt datorklockan (antar att du sitter framför en dator)på att pingla en gång i timmen. Upp och sträck och töj så får du lite cirkulation i musklerna.

• Pebbles82

Tack, försöker springa en liten vända varje timma (nåja försöker)...
    Ska faktiskt börja träna snart, då får det bli övningar för ryggen, tror det är där mitt största problem ligger (hållningen överhuvudtaget).

• Pebbles82

Nu är kvällen här och smärtan är värre igen. Tyvärr passar det hemskt dåligt just nu när vi håller på att flytta! Kunde det inte väntat några veckor eller kommit för några veckor sen?!

Svar på tråden Varför gör det så ont i ryggen/höften/låret?