• Celindan

vad är pantbrev?

Kan någon vänlig själ försöka förklara på sitt allra mest pedagogiska sätt, vad ett pantbrev är?
    Jag vet att det är en avgift till tingsrätten, som motsvarar 2% av köpeskillingen som återstår då totala summan för befintliga pantbrev är borttaget.... Men fortfarande, helvete så krångligt!!!!

• Svar på tråden vad är pantbrev?
  • Axels och Annies mamma

Pantbrev är bankens bevis på att ni har lämnat huset i pant för ett banklån. Panten ska registreras hos tingsrätten och därav avgiften.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • Redbit

Ett pantbrev är ett bevis på att du kan inteckna din fastighet till ett visst värde. Det kan finnas flera pantbrev på en fastighet, i det fallet kan du maximalt inteckna fastigheten till summan av beloppen på pantbreven. Detta är helt enkelt en säkerhet på att man inte belånar ett hus till mer än vad det faktiskt är värt, så att de som lånar ut pengar inte riskerar att bli av med dem om låntagaren inte kan betala sina räntor/lösa sina lån inom utsatt tid. Då ska huset kunna säljas för att de ska få tillbaka sina pengar.

Pantbreven "innehas" av den bank där du har huslånen - alternativt ligger de i någon typ av data-arkiv, jag har för mig att jag fick ett brev om detta när jag löste en del av lånen på förra huset.

Avgiften du syftar på gäller bara om du behöver teckna nya pantbrev. Till exempel kan detta behöva göras om huset värderats upp efter förra gången det bytte ägare, då det antagligen inte finns pantbrev för mer än en del av nuvarande värdet.

• Celindan

men jag lånar ju till hela köpeskillingen (1,2 milj) och det finns bara pantbrev för 237 tusen, varför ska mitt pantbrev "bara" motsvara 2 procent av 1,2milj-237 tusen?

• camomillis

Pantbrevet kostar 2% av det belopp som pantbrevet är på, + en fast avgift till banken (oftast).
    Tex, köper du ett hus för 500.000kr o tar ut ett pantbrev på 100.000kr så betalar du 2% på 100.000kr, oavsett köpeskillingen.

17 dagar kvar...
  • maddiz

är det bra att ha många pantbrev i en fastighet?

• dePE

Det är bra om det finns befintliga pantbrev, ja. Då slipper du ta ut så mycket.

• maddiz

Jag fattar ändå inte..*S*
    Jag har en hel drös med pantbrev på olika belopp, men vad har jag för nytta av det?

• dePE

Har? Då har du redan haft nytta av det när du köpte kåken. Du behövde inte ta ut så mycket i nya pantbrev.

• maddiz

men är det bra om man ska lägga om lånen?

• nublu

Vi har haft jättetur - köpte ett hus med befintliga pantbrev på köpesumman + 50 tusen till. Så vi har inte betalat en spänn för våra pantbrev.

Avgiften för lagfarten däremot fick vi ju betala naturligtvis, tycker det är surare pengar än pantbrevsavgiften faktiskt.

• Redbit

Maddiz: Har du redan lån upp till samma belopp så spelar det ingen roll när du lägger om lånen.

Om du däremot behöver låna MER pengar, och det finns kvar pantbrev i fastigheten som tidigare inte är belånade, då är det ju fiffigt att ha!

• maddiz

Redbit, nä vi har inte lånat nåt på pantbrev vad jag vet, men dom fanns sen förra ägarna..
    ursh va dålig man är på sånt här..

• appapp2

Alltså:
    Ett pantbrev är ett skrivet dokument som är kopplad till en fastighet, ett dokument som talar om var huset står osv.
    Detta papper kopplar banken sedan sitt lån till, eftersom det inte går att så att säga ta en bit av huset och lägga hos banken.

På pantbrevet står ett belopp, som alltså motsvarar maximalt belopp som får lånas på just det pantbrevet. Eftersom värdet på huset förändras, kan man behöva lägga till ytterliggare nya pantbrev eftersom. Finns det pantbrev som täcker hela det lån som ska tas, behövs inga nya. Annars kommer en avgift på 2%.

Du har alltså ALLTID "lånat på nåt pantbrev", det är bankens koppling mellan lån och fastighet.

• Celindan

appapp: tack så mycket för en vÄLDIGT pedagogisk förklaring.

och tack alla ni andra också!!!

Svar på tråden vad är pantbrev?