• Icapika

HJÄLP! Lussekatter, måste man ha sockerbit??

Tänkte baka lussekatter idag och har bara köpt ingredienser utan att titta på recept.
    Men jag har helt glömt bort att man ska stöta saffran och sockerbit! Jag har inga sockerbitar, men däremot vanligt socker. Någon som vet om det går bra??

• Svar på tråden HJÄLP! Lussekatter, måste man ha sockerbit??
  • Pia74

Jag brukar aldrig stöta saffranet tycket att det är ett onödigt moment så det är bort rationaliserat.

• Themis

Det går bra. Saffranet fungerar ju någorlunda helt utan mortling men man får ut mer av den fina smaken och färgen genom att mortla.

Jag som använder baksirap har också stått helt utan socker och då mortlade jag saffranet med saltet-vad som helst går bara det är kornigt och vasst.

• Linda1976

det finns olika saffran, en del är redan finfördelat och då behöver du inte mortla, andra är mer som små strån och då måste man mosa ännu mer!

• Konvaljen

Vi brukar stöta det antingen ensamt eller med ett uns salt och jag blandar sensaffranet med en msk ren sprit. Sedan får det dra i spriten minst en timme, blir helt gudomliga saffrasnbröd!

• Icapika

Jag vet inte om det var finfördelat eller inte, men jag stötte med socker i alla fall och det gick bra! Blev goda bullar i alla fall !

Svar på tråden HJÄLP! Lussekatter, måste man ha sockerbit??