• caramel meringue

Svårt att andas

Jag hade lovat mig själv att inte skriva om min katt på detta forum, för en del blir ju helt tokiga!
    Jag förstår att ni blir tokiga om någon verkligen plågar sitt djur, men de flesta vill faktiskt sina husdjur väl, tro det eller ej.
    Däremot, om det verkligen är djurplågeri, då förstår jag er, för det är bland det värsta jag vet!

Nu till mitt problem.
    Jag har en perserkatt på tre år som på senare tid har fått svårt att andas. Jag tror att det beror på att hennes kropp har växt ifatt hennes lilla nos. (tycker egentligen synd om perserkatter, vissa har ju t.om. svårt att äta!) Kan det vara möjligt? Jag har ju hört att just perserkatter kan ha svårt att andas, men det är just det attd et kommit på senare tid. När man leker emd henne (för hon är pigg) blir hon fort ansträngs och andas högt. Hon blir inte trött, men jag vill inte fortsätta leka med henne när hon låter så. Hon har även börjat låta när hon sover.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Har tänkt att ringa veterinären, (har inga pengar, men måste ju) men vill ändå höra vad ni har att säga. Ni kanske inte ens tycker att jag måste ringa veterinären.

Håll diskussionen på en vettig och god nivå, tack.

• Svar på tråden Svårt att andas
  • Skärgårdsfru

Att ringa veterinären kostar ju inte speciellt mycket Jag tycker du ska börja med att ringa och rådfråga dom, speciellt eftersom hon inte alltid har haft dessa problem.

Jag har själv ingen erfarenhet av rasen perser men det låter väl troligt att det kan vara rasrelaterat. MEN samtidigt så kan det ju vara annat så det är bra att du är uppmärksam. Det är svårt att sia om andra sorters tillstånd men t.ex. hjärtproblem kan ge upphov till att hon blir för ansträngd i och med lek och inte kan andas normalt.

• JenJa

Du borde ringa veterinären. Det skulle jag ha gjort...Förstår att du inte vill att hon ska låta så, helst om man inte vet om det är nått allvarligt eller inte....Låt höra hur det går för dig

• caramel meringue

Tack för svaret Skärgårdsfru!

Jag tror ändå att han kommer säga att han vill att jag kommer in. Oavsett om han tror attd et är något eller inte.
    Fast det är väl lika bra, kan inte leva med mig själv om något skulle hända henne. hon beteyder så mycket för mig!
    Var inne på djursjukhuset då hon var för smal och de tog en massa prover, t.o.m på benet så de fick ha bandage. Dte var riktigt jobbigt att vänta på svar

Så ja, det är nog som du säger, bättre att ta det säkra före detb osäkra.

• caramel meringue

jenja

Ska göra det, tack

• caramel meringue

Tack!

Fick en tid redan imorgon

I stormen...

• an na

ta en försäkring på den så slipper du vara rädd för att kostnaderna ska dra iväg(om du inte redan har en)våran katt fick svårt att andas när den hade ett virus,kanske är det?hoppas det löser sig!

• caramel meringue

an na

Hon är försäkrad, som tur är

Jag har ändå väldigt dålig ekonomi, minsta utgift är jobbig, men hon är ju värd det såklart 350 kr kostar det.
    Tycker det är synd att det ska kosta så mycket.

vad hade din katt för virus? Gick det bra?

• Skärgårdsfru

Vad bra att du beställde tid och skönt att du fick den så fort. Jag hoppas det går bra imorgon. Jag och mina 8 katter väntar här på svar och under tiden håller vi tummar och tassar

• caramel meringue

Skärgårdsfru

Vad gulligt av er, tack!

• caramel meringue

Lite uppdatering:

Veterinären kunde inte hitat något fel på henne, utan troligtvis andades hon så för att näsgångarna var trånga. (stackars kisse) Jag fick i alla fall recept på kortison och skulle höra av mig till homom om en vecka för att se hur hon reagerar på det.

Tack för alla snälla svar! (allihop)

• min dotter Julia

Vad skönt att de inte var något fel på henne. Hoppas hon blir bättre

• caramel meringue

min dorrer Julia

Ja, det är riktigt skönt! Tack så mycket!

• Zenobia

Persier katter, har oftast på grund av avel, avlats sönder.
    Man gör allt för att få den där trubbiga nosen. Men det som händer att luftvägarna försämmras. Dom får svårare att andas och det blir tyngre för dom.

Mina katter är halv persier. Bull ser man mer på han är persier.
    För han låter mer när han andas. Han snakar och grymtar och har sig i sömnen.

Vissa har svårt att äta det är för att dom är för täppta. Det finns special foder med Royal Canin för persier. Dom bitarna är mindre och gör det lättare för dom att äta. Persier kan oftast spy efter dom ätit för dom svalt luft och ätit för fort.

Din katt kanske behöver hjälp med att öppna luftvägarna lite. Hon kan blivit mer täppt. En persier, växer inte klart på 1 år. Utan dom kan växa och ändra sig under 2 års tid eller längre.

Ja själv bävar för den dagen då Bull får svårare att andas =( Det är synd om dom.

Lycka till hos vetrinären.

• Zenobia

Såg du skrev =) Ja har kortison för min trånga näsa. Så får ja jämföra mig med din katt. Så kommer det nog hjälpa *ler*

Ja lever med för trång näsgång så all luft får ja via munnen inte näsan. Så för hoppningsvis hjälper det.

• Skärgårdsfru

Okej. Vad bra att det inte var någon sjukdom så att säga då. Hoppas kortisonet hjälper.

Svar på tråden Svårt att andas