Potatismos- nyttigt?
Anses potatismos som bra och nyttig mat? Riktigt mos då förstås, inte sånt där pulvertjafs
Om man använder lättmjölk och bara har i lite smör så borde det väl inte vara så illa?
Anses potatismos som bra och nyttig mat? Riktigt mos då förstås, inte sånt där pulvertjafs
Om man använder lättmjölk och bara har i lite smör så borde det väl inte vara så illa?
det är ju mindre nyttigt än "vanlig" potatis. Men sedan om något är nyttigt eller inte beror ju helt på vad man jämför med och så
Om vi ska se det Viktväktarmässigt så är en fri portion potatis 2p och hemmagjord potatismos 3,5p
Då gör jag mos på enbart uppvärmd lättmjölk och kryddor, blir såååå gott
Tack för era svar!
Det är väll bara det att man håller sig mätt på "riktig" potatis längre än vad mdn gör på mos. Annars är det väll inte så mycket sämre.... :)
Jag har aldrig smör i mitt mos och det blir lika gott ändå. Så om man stryker det så blir det lite nyttigare.
Jag gör alltid potatismos på bara potatis och minimjölk. (ja och salt och vitpeppar)
Det funkar kanon. Smör behövs absolut inte!
Om jag vill göra min potatispuré lite nyttigare så använder jag sojamjölk och istället för smör Kesella Light med bara 1% fett. För att göra det ännu godare så river jag i lite muskotnöt och klipper ner lite färsk gräslök.
Mums!
Jag har i alla fall inte sås till mos så då borde ju mos vara bättre än potatis med (grädd)sås
Även bättre än pasta med sås till...
Åke Vilse,
Det beror helt på vad är för sås till. Gör du en kikärt- och tomatbaserad sås så är ju den mycket nyttigare än en fet hemmagjort Sauce Bearnaise. Till pasta så är min kikärtssås väldigt god.
Man kan även göra mos på sötpotatis och olivolja!
Sötpotatis äter de ibland i alla dessa "bantarprogram".
Åke Vilse,
Ja det kan man göra, men det smakar inte alls som vanlig potatispuré. I mun smakar det bara väldigt sött.