• Jossebell

"tidspessimister" hur påverkar optimisterna dig?

Jag har ett problem. Jag kommer alltid i tid och ofta i god tid dessutom.
    Ska jag till tandläkare, läkare eller annan avtalad tid så beräknar jag in att sitta i väntrummet 15-30 min. Jag förväntar mig även att inte bli inkallad efter den avtalade tiden. (händer hur ofta?) Blir sedan förvånad när de varit och ropat upp ett namn några gånger och den personen sedan kommer traskande in lite lugnt med ursäkten "jasså, redan, man brukar alltid får vänta på sånna här ställen"

Ska jag möta någon på stan så beräknar jag att var 10 min i förväg så att den andra inte ska vänta. Detta innebär att jag ALLTID är först. Skulle någon annan komma förre ber jag om ursäkt för att jag kommit sent. VÄNTA NU! jag är ju fortfarande tidig.

Kalas, fester, bjudningar. Skulle aldrig finnas i min värld att komma för sent. Detta retar mina vänner som är tidsoptimister för de är ju inte alltid klar när jag kommer 15 min FÖRE utsatt tid. Och när jag bjudit så är jag i upplösningstillstånd för att de kommer en 15 min efter utsatt tid. Alltså det blir ju en 30 min diff här.

Finns det fler som jag????

• Svar på tråden "tidspessimister" hur påverkar optimisterna dig?
  • Blå Flygare

Jag blir tokig när folk kommer för tidigt till fst eller middag, skulle helst inte släppa in dem . Det är bara för oförskämt att komma innan utsatt tid. Jag kanske står i duschen då! 15-30 min efter utsatt tid är helt ok.

Möte på stan kommer jag 10 min före - 5 min efter utsatt tid, kommer jag efter ber jag om ursäkt.

Till läk o tandläkare 5-25 min tidig beroende på resväg (ju längre dest större marginal vill jag ha)

• isisisis

Ska jag resa någonstans,eller har ett viktigt möte är jag ute i god tid.
    Annars är jag bara punktlig.
    DEt är rätt hänsynslöst av tidsoptimisterna att alltid komma försent tycker jag!
    Varför är det så svårt att passa tiden?
    Jag har arbetskollegor som säger att de kommer om 5 min.....det betyder 15 ungefär.
    Om en halvtimme kan vara om en timme....
    På em kan innebära på kvällen eller nästa dag!
    Rätt irriterande!

• Stratto

hmm jo här har du en till...

Jag FÖRSÖÖÖKER verkligen att komma i tid! (alltså inte en enda minut för tidigt) men det går verkligen inte. Jag tror att allt tar uppemot dubbelt så lång tid som det faktiskt gör..Det är såå irriterande att behöva stå o vänta på folk helt i onödan bara för att man JÄMT är så himla tidig

• Nattugglan1

He, he...

Har har ni tidsoptimisten nr.1

Jag är nog lite manyana, momento och bohem. Jag å min sida har blivit uppfostrad att det är tabu och otroligt oartigt att komma förtidigt till en fest! Man ska komma minst fem minuter senare som minimun, och det står desstutom i "vett och ettikettbäcker" -om man nu är intresserad av sånt...

JAG å andra sidan tycker det är snudd på ofärskämt att komma tidigare till ngn, precis som du tycker det är när ngn kommer senare... På universitetet är det också kytym med en akademisk kvart - det är liksom underförstått att när man säjer sju så menar man kvart över, detsamma gäller detta på alla scheman man får där, vilket nyblivna studenter verkar förundras över...

Tycker det verkar vara en typisk svensk företeelse att vara överdrivet punktliga. Ska man inte med ett flyg eller tåg, så varför vara så pillimetrig?

Har jag fest så kommer folk när de kommer, känns stelt och konstlat om alla skulle komma exakt klockslag - MEN förtidigt däremot, det avskyr jag, helst vill jag inte heller släppa in ngn om de är oförskämda att komma förtidigt. Jag står alltid i duschen då så de får de underhålla sig själva isf! :-P

• Stratto

Nattugglan1

Grejjen är att när jag ska Hem till någon eller likande. Så kommer jag ju givetvis allt för tidigt. Då tar jag en extra vända(eller 10) runt kvarteret för att inte knacka på för tidigt=)

• Kaosspassageraren

Tidspessimist här också! Inte när det gäller bjudningar hemma hos folk (eller jo, men då knallar jag omkring till det är dags), men i alla andra fall. Och precis som TS skriver blir det ju en rejäl diff mot dem som kommer 5-10 min försent!

Nattugglan: På Sthlms Uni tillämpas inte akademisk kvart. Det hade iofs inte spelat mig ngn roll, sådant man vet och kan ta med i beräkningen är förstås en annan sak, då skulle jag förstås bara satsa på att komma en kvart senare än vad som sägs (och dykt upp kanske fem över ).

Det är ju i vardagslivet där folk slösar med min tid för att ha mer egen tid som detta stör!

• Hemma hos oss

Jag är en tidspessimist som alltid kommer i tid.
    Utom när min man , Herr Tidsoptimist, ska med. Då kommer vi ALLTID för sent.
    Jag får magsår!

• lia83

att komma före utsatt tid till en bjudning tycker jag faktiskt är oerhört ohyfsat

• silhuett

Jag hatar verkligen när folk kommer för sent.. Min pappa är och har alltid varit en tidsoptimist, och kommer alltid 10 minuter för sent.. Var jämt så pinsamt när man kom 10 minuter försent till skolan VARJE dag för att han var så sent ute..
    Så jag började cykla till skolan istället

Jag brukar dock inte komma alltför tidigt heller. Eller ja, det beror ju på vart man ska. Till bussen är det bra att vara 10 minuter för tidig, för bussarna åker förbi 3 minuter INNAN utsatt tid

Men ska jag träffa nån brukar jag komma exakt vid den tid som kommits överrens om, kanske 2 minuter för tidigt.

• Marra2

Kommer också alltid i GOD tid (eller kom kanske jag ska säga som nybliven tvåbarnsmamma - men det är bara att starta ytterligare en timme tidigare )

Kommer minst en kvart för tidigit till möte på stan och den jag ska träffa oftast 10 min för sent = lång väntan.

20-30 min före läkarbesök

Ska jag åka buss eller tåg hinner jag oftast med en tidigare avgång

Har också knallat runt några kvarter för att inte vara för tidig

Det har hänt att jag känt mig så stressad att jag ringt och varnat att jag blir sen och sedan i alla fall kommit 10 min för tidigt = sent för mig...

Svar på tråden "tidspessimister" hur påverkar optimisterna dig?