• 82nyfiken

era ringar! (palladium, vitguld)

Bara en enkel fråga till er med vigsel och/eller förlovningsringar i palladium. Hur blir de efter ett tag? repiga? färgförändring? Blir så förvirrad av alla guldsmeder som säger olika saker...

• Svar på tråden era ringar! (palladium, vitguld)
  • Gmml

Lite repig är min, men ingen färgförändring.

• 82nyfiken

Gmml - har du en ring i palladium? Lite repiga blir kanske alla ringar, men tror du att den repar sig mer än exempelvis vitguld? Får olika svar av olika guldsmeder nämligen. Tack för svar!

• 82nyfiken
    82nyfiken skrev 2007-01-17 22:00:23 följande:
    Gmml - har du en ring i palladium? Lite repiga blir kanske alla ringar, men tror du att den repar sig mer än exempelvis vitguld? Får olika svar av olika guldsmeder nämligen. Tack för svar!

Vi har ring i palladium. 5 år gamla nu och lite smårepor så klart (blir nog alla ringar), men ingen färgändring. Jämförde med mammas ringar i vitguld som är typ 40 år gammal. Såg ingen skillnad i färg. Hon har iofs putsat upp sina några gånger. Fick också höra att palladium är mer färgfasta. Därför valde vi det. Nu har min mans ring "blivit för liten" efter 5 år som gift Vi var hos en guldsmed och skulle stora upp den. De hade dock ingen palladium, så de fick sätta i en liten bit vitguld istället. Det blev enfr liten skarv, meningen färgskillnad. Rent palladium verkar vara mer ovanligt - kan man tänka på om man kanske som vi behöver förstora ringarna i framtiden. Jag är dock väldigt nöjd med våra ringar!
Svar på tråden era ringar! (palladium, vitguld)