• hipezza

Får vi sätta upp staket?

Vi bor i villa och det är så att vår gräsmatta o grannens går precis i varandra. Det är svårt att se exakt var gränsen går. Vi skulle vilja sätta upp ett staket för att hålla deras hund på deras sida (den springer över och gör sina behov på vår gräsmatta) samt att deras barn springer i våra planteringar på somrarna. Tyvärr är grannsämjan inge vidare. Vi försökte bjuda på oss själva i början men det var "kalla handen". Våra grannar är "lite speciella" har vi fått höra av de andra i området. Så till min fråga. "Får" vi sätta upp ett staket utan grannarnas medgivande? Hur långt in på vår tomt ska det sättas? Hur högt får det vara? Hoppas nån vet mer än vi...

• Svar på tråden Får vi sätta upp staket?
  • princess of woolfs

Jag är hysat övertygad om att ni får sätta upp staket utan deras medgivande, kruxet är ju bara om ni är osäkre på var tomtgränsen går? Finns det kanske några papper på det? Annars skulle jag om jag var ni (!) ta det säkra före det osäkra och kanske sätta staket nån meter in där ni är säkra på att eran tomt går, om det inte går att prata med grannarna förstås, men det låter det ju som att det inte gör? Annars får man väl sätta ett staket precis där gränsen går, antar jag..
    Själva bor vi i radhus så vår gräsmatta går ju ihop med två grannars, så att säga, och eftersom vi har hundar som ibland gör sina behov på gräsmattan + barn som inte annars vet var gränserna går så satte vi upp ett staket, fast vi talade om det för grannarna först då iof, och då satte vi det precis utefter gränsen, annars skulle vår pyttetomt blivit ännu mindre

• lieh

Hör med kommunen var er tomtgräns är. Sen är det bara och smälla upp en 2 meters mur.

• abnocto

Sätt den någon decimeter in på er tomt för att vara på säkra sidan. Då kan inte de heller kräva att den lutar över eller något sådant. Tror inte man får "smälla upp en 2 meter mur" utan grannens godkännande utan det finns säkert regler hur hög den får vara utan att ni behöver blanda in grannen. Dock tycker jag ni kan säga till så de vet.

• Glittrar

Max 120 tror jag ätt det är utan grannes medgivande. Att sätta upp ett staket en bit in på din egen tomt är ingen bra idee. Då skänker du honom din mark ock det kan bli problem om du skulle sälja. Det du skall göra är att sätta staketet precis så att det är på din tomt, kant i kant(vad du gör på din tomt är din ensak, hans hund gör ju vad han vill på hans tomt); så att stolparna står på din sida.
    Om grannsämjan är dålig skulle jag också sätta staketet så att den fina sidan är åt ert håll, varför bjuda på det?

• jassikan

Det ska inte vara några problem bara det är normalhögt, och på er tomt. Har även läst någon stans att man har skyldighet att se till att staketet är så passa långt in på ens tomt att man ska kunna stå på egen tomt vid eventuellt underhåll (typ målning). Tyvärr kommer jag inte ihåg vart.

Vill ni bygga ett högt plank så behöver ni förmodligen bygglov, många kommuner kräver bygglov om det är högre än 1,10 cm.

Det brukar finnas info på kommunens webbsida, gå in på din kommuns webbsida och sök på staket.

Tyvärr kostar det en del att få ut en som mäter upp och markerar tomtgränsen. Och i många fall är de gamla markeringarna/stolparna tyvärr borta. Vi hade bara en kvar så vitt jag kunnat se, men vi hade å andra sidan staket runt hela tomten redan vid köpet.

• lieh

Allså jag bara skojade med muren. Självklart får man inte smälla upp något så högt.

• Ickan

Ett staket får man sätta upp vid sin tomtgräns. Ett staket är genomssiktligt och max 1,1 m högt.
    Ett plank/en mur är ogenomsiktlig och för det krävs bygglov och för att få bygglov måste grannen ge sitt medgivande.

• SVejsan

Eller så får ni se till att GRANNARNA sätter upp inhägnad på sin sida.! Hundar får inte springa fritt, utan måste hållas kopplade vissa perioder på året pga av hänsyn mot vilda djur/jakt. Jag tror att ni också kan polisanmäla dem för ifall deras hund orsakar avsevärd olägenhet.Självklart har dom inte sådan tillsyn!

Bara för att elda upp grannOsämjan

"Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter:
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

(lagen kan nog tolkas olika)

När det gäller katter är dock deras "natur" att de är frispringande...

• Zenobia

Eller plantera en sån taggig buske som det bara går så håller du dom borta *ler* hihi

• thiasvovve

Det är väl grannen som har hund som SKALL bekosta ett staket!!!
    Tycker absolut inte att ni skall behöva slänga ut en massa pengar när det är grannens hund som springer på er tomt!
    Jag tycker det är en hundägars skyldighet att fixa sådant.

Jobbig sitts ni sitter i....

Lycka till och hoppas det ordnar sig.

Svar på tråden Får vi sätta upp staket?