• Askel

När kan hon börja borsta tänderna själv?

Hejsan.
    Min dotter är 1,5 år gammal. Vanligtvis går det jättebra att borsta tänderna på henne. Jag får borsta i 2 minuter även om hon kinkar lite ibland på slutet. Men nu på senaste tiden har hon börjat bråka jättemycket när vi ska borsta tänderna. Hon verkligen vägrar låta mej borsta och vill bara borsta själv. Hon får ju göra det eftersom det är enda settet det blir nån borstning alls? Gör det nåt eller ska man försöka "tvångs"borsta tänderna?

Mvh Axel

• Svar på tråden När kan hon börja borsta tänderna själv?
  • Mälaröbo

Vi har låtit dottern få göra det själv emellanåt. Nån kväll/dag då och då har vi klivit in och gjort det "ordentligt".
    Intresset för att göra det själv passerade ganska fort. Nu är hon snart 5 och vill INTE göra själv!

• silverkatt

Enda sättet att få dem att förstå vikten av tandborstning och att det är ett måste är tyvärr ibland tvångstandborstning.
    Snart så förstår hon att hon inte kommer undan...
    Min yngsta son,2år drygt gillar NU att borsta tänderna, det kommer(;

• Askel

Ja, jag har försökt lite. Men det är i stort sett omöjligt nu. Hon slänger sej fram å tillbaka, slår bort mina händer och försöker ta tandborsten från mej. Men det kommer väl gå över förhoppningsvis. Jag får väl hoppas att jag lyckas klämma in några riktig tandborstningar i veckan tills dess.

• anna68

Tvångsborstning är tyvärr det enda som gäller. Barn ska inte börja borsta själv förrän i 10-12 årsåldern.

• Mälaröbo

anna68: Barn kan VISST borsta själva innan 10-12 år. Däremot ska man som förälder hjälpa till tills dess. STOR SKILLNAD!!!

Tänderna ska borstas 2 ggr/dag och om de vägrar håller jag med om att det är tvångsborstning som gäller, MEN om det hjälper att låta dem prova själva emellanåt så är det inget de kommer att få tandproblem av!!

• Jarre

Barn kan inte borsta tänderna ordentligt förns dom är, om jag minns rätt, 7 eller 10 år.. Så vi har delat upp det här hemma.. Jag borstar på kvällen och hon på morgonen.

• mludvigs

Det kan hjälpa om de får vara med och välja tandborste och tandkräm! Kanske 'borta' på en nalle eller docka oxå?

Även om det skulle vara under tvång skulle min son (2 år) inte få borta själv. VI gör så att jag borstar först och sen får han tandborsten och borstar själv ett tag. Alla nöjda...

• anna68

Mälaröbo: Nej, man ska mer än hjälpa sina barn att borsta, ända till de är i 10-årsåldern. Min äldste fick börja borsta helt på egen hand när han började fyran och skulle fylla 10.

• P A

Vid 10 års ålder kan barnen klara det själv så det är nog bara till att ta fajten

• Sar

Ja, inte är det fråga om någon 2 minutersborstning på mina två 1,5 åringar inte.... De får tandborstarna när de sitter på pottorna och så får de försöka borsta själv. De har för det mesta borstarna i munnen men suger mest på dem och borstar ibland varandras ben och dyl. Sedan borstar vi tänderna på dem när de ligger på skötbordet, de får då peka på mina tänder om de vill att vi ska börja med överkäken eller underkäken och då gapar de snällt tills jag hunnit köra över alla tänder. Men nog är borstningen över tidigare än två minuter så vi har antagligen en del att jobba på !

• miniGrynet

Enligt tandläkaren som var på mitt jobb och informerade om bla detta så ska man som förälder hjälpa sina barn, alltså borsta tänderna på dom, tills ca 12 års ålder.

Något som jag fick en smärre chock över, jag har bortstat mina tänder så länge jag kan minnas tror jag... Fick garanerat inte hjälp efter att jag började i skolan!

ღ ♥ ღ Elise ღ ♥ ღ
  • Sagas morsa

På mitt jobb brukar vi rekommendera att barnet är cirka tio år innan man låter dem borsta själv. Ett tips som jag fick från en tandläkare jag jobbade med är att om barnet har motorik nog att kunna skala potatis så kan de få börja borsta själv.
    För att undvika bråk om tandborstningen kan ni testa att barnet själv får borsta tänderna på morgonen men att ni gör det på kvällen. Så blir tänderna ordentligt rena åtminstonde en gång om dagen

• Sar

Ett tips är att skaffa tandborstarna som har borstar på 3 sidor. Utmärkt bra, finns att köpa hos folktandvården.

Svar på tråden När kan hon börja borsta tänderna själv?