• mimmipigg

Får man vabba om man ska på läkarbesök?

Alltså, jag vet inte om det här är en dum fråga kanske.

Min dotter på 2 år ska till en ortoptist om en månad. Vi har varit där två ggr tidigare efter remiss från BVC för misstänkt skelning. Men då har det infallit när vi ändå varit lediga.

Nu är det en vanlig tisdag när vi båda jobbar. Kan jag ta ut tillfällig föräldrapenning? Det borde man väl kunna? Men hon är ju inte sjuk och det är ju god framförhållning så jag skulle ju teoretiskt kunna ta ut semester eller av den "vanliga" föräldrapenningen. Men det är ju dumt att slösa på dom dagarna i onödan.

• Svar på tråden Får man vabba om man ska på läkarbesök?
  • Miss USA

Ja det kan du, för den tiden ni behöver för besöket + resa dit och hem.

• Sabineb

Miss USA: Är du säker???????

• Miss USA

Ja det är jag.

Det finns flera orsaker för att få TFP från FK :
    att barnet är sjukt
    att barnets ordinarie vårdare är sjukt
    besök i samhällets förebyggande hälsovård (dvs. läkarbesök)

Kolla på Fk.se så ser du att jag har rätt

• kapet

Tillfällig föräldrapenning Barns sjukdom

Om du måste stanna hemma från arbetet för att ta hand om ett sjukt barn som inte fyllt tolv år, kan du ha rätt till tillfällig föräldrapenning. Det gäller också om den som brukar ha hand om barnet blir sjuk till exempel dagbarnvårdaren.

Vid besök hos läkare eller barnavårdscentral med ditt barn kan du också få tillfällig föräldrapenning. Du kan ta ut ersättning för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag.

• Sabineb

Bra tack då vet jag!!!!

• mimmipigg

OK - tack för svaret!

Blir ju jäkligt knöligt om jag ska jobba för och efter (det är mitt på dan och tar nog ca 3 timmar) och har en timme till/från jobbet... men det löser sig

• anna68

Fast du kan ju knappast VAB:a i åtta timmar om du har ett läkarbesök på några timmar. Du kan bara ta VAB för den tid läkarbesöket varar.

• mimmipigg

anna68: Nej, det var precis det jag menade. Jag kan bara vabba 3 timmar men det blir omöjligt för mig att jobba de övriga 5...

• Arla

Jag tog vab ½dag igår när vi var till läkare. Det var första gången jag har tagit vab. Förut har jag bokat läkarbesöken på mina onsdagar när jag ändå har varit föräldraledig. Den här onsdagen har jag inte ansökt om fp och jobbade 4 timmar innan.

Svar på tråden Får man vabba om man ska på läkarbesök?