• tussi

ätstörning- äter hela tiden!!!

Mammaledig med 2.barnet. 10-15 kg övervikt, har inte gått ner NÅGOT efter förlossningen (7 mån sedan). Har småätit KONSTANT sedan dess, både nyttigt och onyttigt. Kommer förstöra båda mina tänder och min förbränning!!! Men jag kan inte sluta!!!!!! Känns som att jag har ett helt fucked-up förhållande till mat just nu, och det oroar mig...
    Hvad göra?

• Svar på tråden ätstörning- äter hela tiden!!!
  • Anonym (Ätstörning)

Hej på dig!
    Har haft ätstörning sedan 1998 för mig började det med anorexi som jag sedan arbetat med att kontrollera. Är idag mamma till två små barn en flicka på 2 år och en pojke på 6 mån. Det är svårt att tala om för någon hur man ska hantera en viss stuation, vi är ju alla så olika. Men jag tror att det är viktigt för dig att skapa fasta mattider och hålla dem. Äta frukost, lunch och middag samt en frukt till mellis på förmiddagen och på eftermiddagen. Det är lättare sagt än gjort, jag vet! Jag har försökt i många år. Men försök att vara beslutsam om att detta ska jag klara. Ha som rutin att äta tillsammans med ditt barn. Det kommer att vara supertufft till en början, men snart vänjer sig kroppen och kommer inte att kräva detta konstata småätande. Om du kombinerar det med långpromenader kommer du kanske att gå ner några kilo i vikt. Men kom ihåg att det är inte hur mycket du väger som är det viktigaste, utan hur du mår!
    Lycka till!!

• tussi

Tack för att du tog dig tid att svara mig. Enkla råd är oftast det bästa! Jag brukar INTE äta när bebisen äter, för då tycker jag bara det blir stressigt. Tänker att jag skall äta när han sover, men det är det så mycket annat som skall hinnas med, att det lätt prioriteras ner. Tar ett kex, en bulle, ett äple eller liknande i stället....och sen är man hungrig igen efter nån timme...
    Skall försöka. Tack, och lycka till du med!

Svar på tråden ätstörning- äter hela tiden!!!