• Anonym (MISS REDRA)

Behöver inte oskulder göra cellprov!??!?!?!

jag fick en kallelse och där står det bla:

Om du aldrig någonsin har haft samlag så behövs ingen undersökning.

VAD MENAS!?

har jag läst fel!??

Inte kan det väl vara så att cellförändringar har någon knytning till sex?!?

varför behöver man inte göra undersökningen om man inte haft sex?!?!

• Svar på tråden Behöver inte oskulder göra cellprov!??!?!?!
  • Anonym

Därför att risken är så liten att drabbas om man inte har sex. Det är en besparingsåtgärd i första hand, om man misstänker något ska man naturligtvis undersöka sig men det anses inte rimligt att bekosta rutinundersökningar på en så odrabbad grupp.

• Jalapeno

cellförändringar har enorm knytning till sex

cellförändringar kommer av virus som är sexuellt överförbara. Inget sex=ingen risk för virussmitta

nunnor åfr inte cervixcancer, alltså livmoderhalstumör... om dom alltid varit rättrådiga nunnor dvs

• Anonym (MISS REDRA)

Okey! tack för era svar!

Jag visste inte det alls....

Trodde inte livmodercancer uppkom av sexuella sjukdomar...

Är det enbart livmodercancer som kommer av sex? andra cancersorter åxå??

• Jalapeno

livmodercancer kommer inte av sex
    livmoderHALScancer gör det
    ja, det finns cancersorter som uppkommer av andra sorters virus, men de är mkt ovanligare.
    Det här är skälet till att man jobbar med att få fram vaccin mot just cervixcancer. Vacciner funkar mot virus.

• Jalapeno

just det linda, sorry. Har nog läst nånstans att man diskuterar om alla ska vaccineras eller inte. Om det är ekonomiskt försvarbart

• Linda1976

Ja, det är ju alltid det ekonomiska.... Samma sak med vaccin för pneumokocker för små barn. I andra länder ingår det i vaccinationsprogrammet, medan det i Sverige fortfarande utreds... Blir KANSKE standard 2008, och innan dess har ytterligare 2-3 barn dött, och många skadats för livet....

Imorgon vaccinerar jag Alice. 700:- känns som gratis i sammanhanget.

Lite OT, sorry, men jag blev bara lite irriterad på att det är en ekonomisk fråga!

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Anonym (MISS REDRA)

jag hade tänkt å ringa sahlgrenska å fråga... Men det funkar ju jättebra att skriva en fråga till FL!

Man får ju svar direkt !

Tack för alla som engagerat sig!

Svar på tråden Behöver inte oskulder göra cellprov!??!?!?!