• Mala1

Hur är leken? Smygråttor?

Hej
    Det finns en lek som innehåller smygråttor och andra råttor (möss). Snälla hur gör man? Jag är Hoppis & Skuttis-fröken och har börjat tröttna på "Kom alla mina kycklingar" Jag tar gärna andra tips på bra lekar för barn från 2 år och upp till 5 år.

• Svar på tråden Hur är leken? Smygråttor?
  • Hercules

Jo det går till så att man delar gruppen i fyra en grupp är smygråttor, en är hoppråttor, en springråttor, och en är gåråttor. Råttorna står i var sitt hörn och i mitten ligger katten och sover. Ledaren har en trumma eller tamburin eller liknande. Ledaren slår på trumman så att det låter som det är någon som smyger eller springer osv. det är bara smygråttorna som får smyga runt katten när smygljudet låter och bara gå råttorna när det är gåljudet. När man vill att katten ska vakna slår man ett hårt slag på trumman och alla ska försöka komma hem till sitt bo, blir man tagen av katten får de antingen själva vara katt eller så blir det fler och fler katter hela tiden...

Jag hoppas du förstår?
    Man kan även göra detta med tex hajjen ligger i mitten och olika fisksorter står i hörnen. Då kan man tex ropa guldfiskarna får simma, de simmar då runt hajjen, guldfiskarna får simma hem, de simmar då till sitt bo och ropar man hajjen kommer då är det dags att skynda sig så man inte blir tagen av hajjen. Med fördel så kan fler röra sig på golvet eftersom man inte är begränsad till ett ljud.

fler variater tandtroll och godissorter

• Mala1

Tack Herkules! Den blir det på lördag.

Svar på tråden Hur är leken? Smygråttor?