hur funkar det med "sen" ägglossning??
jag har alltid trott att de flesta har ägglossning 12 dagar efter sista mensens första dag.. men min gyn sa att jag nog hade sen ägglossning.. hur funkar det då?
jag har alltid trott att de flesta har ägglossning 12 dagar efter sista mensens första dag.. men min gyn sa att jag nog hade sen ägglossning.. hur funkar det då?
det beror på hur lång din menscykel är.
Det vanligaste är att man har ägglossning 14 dagar FÖRE mens.
Oftast beroende på hur lång cykel man har så är intervallet allt från 16 dagar till 9 dagar innan nästa mens är beräknad att dyka upp som äl infaller.
Om du då har en 'vanlig' 28-cykel och har äl 16 dagar innan nästa mens så blir det som du säger på den 12.e dagen efter din mens du haft.
ni som kan detta så bra?? jag brukar ha en cykel på 31 dagar... när har ja äl då?
borde bli runt dag 17
ok...kan inte detta heller bäst, jag har en cykel på 35 dagar när har jag ÄL då?
Meija.. borde hamna runt dag 18.
Det man gör är att man delar på cykeln mitt itu.. så får man ungefär dag.. är cykeln ojämn rundar man uppåt.. 36/2=18, sen ska man ta en marginal på ett par dagar bakåt och framåt
tackar brödsmulan, du är en klippa
det är väldigt olika från kvinna till kvinna, jag har sena äl, min cykel brukar vara mellan 33-36 dagar och jag brukar har äl på dag 22-25 och därmed en kort lutefas på 10-11 dagar.
Meija.. har du äl-stickor? Då rekommenderar jag att du börjar testa runt dag 18 och kör 5 dagar framåt.. om du skulel ha en sen äl.
Tänkte lite snabbt där kom på att ska du bara räkna ut äl så är det nog ungefär på dag 20-21 för din del. Men kan helt klart rekommendera att prova 2-3set med äl-stickor, då får man ju en bild av hur man funkar iallafall.
Madellan.. med äl-stickor ska du isåfall börja på dag 14 på en 31-cykel. Dvs, ungefär 2-3 dagar innan beräknad äl..
brodsmulan:
okej, nä men jag får fixa det...väntar fortfarande på att mensen skall komma igång men här händer inte mycket
Nej, mitten av menscykeln är inte rätt sätt att räkna ;) utan som Moomi skriver: normalt har ma ÄL cirka 14 dagar FÖRE nästa mens. Alltså cirka dag 18 om man har en 31-dagars cykel (mensen kommer dag 32, och 32-14=18), cirka dag 22 om man har en 35-dagars cykel, cirka dag 12 om man har en 25-dagars cykel osv. Det kan variera med några dygn hit och dit utan att vara nåt onormalt, men 14 dagar är alltså "standard".
Det finns ju ägglossnings kalender här på fl.
Gå in på graviditet och förlossning.
Där kan du på ett enkelt sätt räkna ut ägglossning(ca ialla fall)
Jennie... tackar och bockar för rättelse.. hade jag faktiskt ingen aning om.. men jag har då en 28 som kommer som klockad, därav att jag faktiskt todde att det var så.. men nu vet jag bättre ber om ursäkt för att jag sagt fel.
Meija.. jag har använt dessa äl-stickor i 9-10 dagar, fick utslag igår och iförrgår på dem, med en liten förvarning någon dag innan.. så köper man tillräckligt med test (finns billiga stickor från Danmark, jag köpte 3set=18st) så kan man testa varje dag och förhoppningsvis fånga upp äl.. jag har inte återfått mensen sedan förlossningen och hoppas innerligt att den inte ska komma i mellandagarna heller.
Text kopierad här från fl:
Generellt sett har du störst chans att bli gravid precis i mitten av din menstruationscykel om du har en regelbunden menstruationscykel på 28 dagar. Menstruationscykeln räknas från första blödningsdagen fram till nästa menstruation. Du är fertil i sammanlagt nio dagar, sju dagar innan ägglossning, under ägglossningsdagen och dagen efter ägglossning. Ägglossningen sker alltid 10-16 dagar före väntad menstruation. Om du därför har en menstruationscykel på 35 dagar bör du ha ägglossning på dag 21. Eftersom ägget bara lever upp till 24 timmar och det faktum att mannens spermier endast överlever i några dagar, är det därför störst chans att bli gravid genom att ha samlag dagarna kring din ägglossning.
Länk till ägglossningskalendern.. men man måste veta sista mensens första dag. www.familjeliv.se/Gravid/agglossningskalender.php
ok men jag har inte haft riktig mens sen jag slutade med pillrena ... är det idé att kolla med ÄL stickor då?