Jag vill ha recept på bra bjudmat!
Hej jag skall ha gäster om ett par veckor och vill ha riktigt goda recept på bjudrätter som inte tar hundra år att göra! Någon som har något smarrigt recept??
Hej jag skall ha gäster om ett par veckor och vill ha riktigt goda recept på bjudrätter som inte tar hundra år att göra! Någon som har något smarrigt recept??
Här får du tips på ett par sajter i alla fall:
www.arla.se
www.tasteline.com
www.ica.se
Min senaste favvo är www.recepten.se
Har prövat flera av deras fläskfilé recept, bla den med lime och den med mangochutney. Båda jättegoda och mycket ENKLA!
På icas sajt finns recept på en "fransk potatisgratäng" som man förbereder dagen innan och sedan bara värmer i ugnen. På samma sajt finns också en helstekt oxfilé (helstekt pepparfilé) som man också kan göra dagen innan och sedan bara pensla med flytande honung och pepparmix och sätta in i ugnen medan man värmer gratängen. Under tiden totar man ihop en sås om man vill. Om ni vill slå på stort...
Tack så mycket för tipsen.. tasteline brukar jag vara inne på men ajg skall kolla dem andra sidorna med!
Kräftsoppa
2msk margarin
2 stora morötter
2msk mjöl
1 liter vatten
2 fiskbuljongtärningar
400gr kräftost (lätt)
1 burk kräftstjärtar
2dl mini fraiche
svartpeppar
dill
Grivriv morötterna och fräs dem tillsammans med margarinet och vetemjölet i en kastrull. Späd med vatten och tillsätt sedan buljontärningarna och svartpeppar. Låt puttra en stund.
Tillsätt kräftosten, mini fraichen och dillen. Låt puttra ytterligare en liten stund. Grovhacka 2/3 av kräftstjärtarna. Häll ner alla kräftor i soppan och rör runt så att det blir ordentligt varmt.
Servera med rostat bröd.
(Går alldeles utmärkt att göra soppan dagen före och bara värma på den precis innan den ska serveras.)
lollo83
det där lät riktigt gott jag som älskar skaldjur mums
Det är en av mina favoriter. Ska bjuda på den med hembakt bröd imorrn
Kan bara instämma att den är ljuvligt god.Vi brukar steka några laxfileer och dela i mindre bitar och lägga i soppan.Blir kanongott och lite fylligare Behövs endast två fileer till det receptet som lollo 83 skrivit.
Även superbt med vitlöksbröd till.